onsdag 8 augusti 2012

Kontrakt påskrivet!

Författaren Henrik Johansson ger Federativs förlag ensamrätt att, på villkor som definieras nedan, låta trycka och i bokform och svenska språket utge verket Av kött och blod."

Nu ska min första skönlitterära bok bli utgiven, och det kommer att ske någon gång nästa år, om allt går som det ska. Federativs förlag är ett förlag som i år fyller 90 år - inte fy skam! - och har de sista åren mest givit ut facklitteratur, därför hade jag inte tänkt på att vända mig till dem när vi sprang på varandra på Bokmässan förra året - men det ena ledde till det andra och nu är kontraktet påskrivet.

Federativs är ett litet förlag, med många ideellt arbetande människor, och jag vände mig först till större förlag med mitt manus: jag är inte ekonomiskt oberoende. Men allt har för- och nackdelar. Federativs och Av kött och blod går bra ihop: de har facklig anknytning och en arbetarrörelsetradition, boken utspelar sig på en arbetsplats och konflikterna där står i centrum för historien. Genom Federativs kan jag följa, och vara delaktig, i processen på nära håll - det är både intressant, lärande och viktigt för mig, Något annat som är viktigt för mig är att vara del av den arbetarlitteratur, för så kan man beteckna min bok, som är utgiven av arbetarrörelsen. Arbetarlitteraturen har sin vagga inom arbetarrörelsen och det är ett band som är viktigt att behålla: genom t ex Brand, Arbetaren och Federativs har många av vårt lands litterära giganter tagit sina första stapplande steg. För min egen del ligger Moa Martinson och Stig Dagerman extra varmt om hjärtat.

Kanske av intresse: Arbetarlitteratur - några tankar.

2 kommentarer:

  1. Stort grattis till dig!! Själv så skriver jag arbetarpoesi och har en diktsamling som inte hittat sitt förlag ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och lycka till! Fuskar själv lite med poesi vid sidan av.

      Radera