I litteraturvetenskapen läste vi verken som färdiga texter, till skillnad från i Författarskolan där allting läses i skrivprocessen och med ögat att det skall bli bättre.
En annan, inte obetydlig, skillnad är att man i litteraturvetenskap med gott samvete kan säga "så här skriver författaren för att han vill ha sex med sin mamma" (alltså en freudiansk tolkning). Det går inte riktigt hem i Författarskolan.
Men men, det var intressant att läsa litteraturvetenskap och det gav mersmak. Jag publicerar här en av mina tidiga diktanalyser, som titeln antyder Triumf att finnas till av Edith Södergran. Om inte annat så är det som författare intressant att se hur en analys går till (även om just den här diktanalysen så klart är ett riktigt förstling-verk). Analysen fick högsta betyg.
Tecken i tiden
Triumf
att finnas till av Edith Södergran (1892-1923) är den inledande
dikten i samlingen Septemberlyran och kom ut 1918. I den
självbiografiska och världspolitiska kontexten kan man lägga att
Södergran då var 26 år gammal och skulle komma att dö av lungsot
endast fem år senare, familjen hade förlorat sin förmögenhet i
ryska revolution, Finland genomled ett inbördeskrig och första
världskriget var i sitt slutskede. Det är svårt att inte ha det i
åtanke när jag läser dikten och kanske förklarar det delvis
varför jag tolkar som jag gör. Men svaret på hur dikten kan tolkas
måste sökas i de ord och tecken som utgör verkets skelett och
kött. Min avsikt är att söka det ständiga, övergripande svaret
på frågan: vad handlar dikten egentligen om?
Triumf
att finnas till är stikiskt uppbyggd med endast ett ”halvt”
mellanrum som undantag mellan raden som slutar med sol och raden som
börjar med ”Tid”.
jag vet av ingenting annat än sol.
Tid -
förvandlerska, tid - förstörerska, tid - förtrollerska,
kommer du med nya ränker, tusen lister för att bjuda mig en tillvaro
som ett litet frö, som en ringlad orm, som en klippa mitt i havet?
kommer du med nya ränker, tusen lister för att bjuda mig en tillvaro
som ett litet frö, som en ringlad orm, som en klippa mitt i havet?
Genom
denna uppbyggnad visar Södergran, implicit eller explicit, att temat
i stora drag hänger samman på samma sätt som tiden, livet och
döden relaterar till varandra. Mellan solen/livet och tiden/döden
finns en brytpunkt: ett halvt mellanrum, en kvalitativ förändring.
Även diktens inledningen pekar hitåt:
Vad
fruktar jag? Jag är en del utav oändligheten.
Jag är en del av alltets stora kraft,
Jag är en del av alltets stora kraft,
Allting
hänger ihop (och är en del av oändligheten).
Diktens
första mening ovan avslutas med ett av diktens två frågetecken. Södergran
är frikostig med andra tecken än bokstäver och använder
tankestreck, utropstecken, frågetecken, komma och punkt. Jag skall
återkomma till det, men frågetecknet sätter tonen för det i
första meningen: vad fruktar jag? – är frågan som skall redas
ut.
Det är
logiskt att det halva mellanrummet som jag visade ovan svarar på
frågan vad diktarjaget fruktar: tiden.
Triumf
att känna tiden iskall rinna genom sina ådror
och höra nattens tysta flod
och stå på berget under solen.
och höra nattens tysta flod
och stå på berget under solen.
Södergran
arbetar med en del klassiska antiteser och symboler men ger en del av
dem delvis nytt innehåll: tiden knyts ihop med natten (och kylan)
och ställs på så sätt upp som antites till solen, som vi av
naturliga skäl förknippar med värme och dag. Natten och kylan är
klassiska antiteser till solen men att tiden knyts till de föregående
är ett nytt grepp. Rent teoretiskt skulle ju tiden kunna knytas till
solen då det är solens gång över himlen som markerar en dag,
jordens rörelse kring solen representerar ett år.
Diktarjagets
triumf är att finnas till, att leva, och det förstärks och
förknippas genom diktens uppbyggnad (samt allitterationen mellan
Triumf och Tid): triumfen står i kontrast till tiden. Versraderna
där de är centrala ser ut på samma sätt och är därmed
speglingar av varandra. Tiden som mördar och förstör. En enkel
ordräkning visar också att orden ”sol/solen/stjärna/stjärnor”,
”tid”, ”triumf” och ”jag” förekommer så ofta, och på
så centrala platser (till exempel som inledning i versrader där de
upprepas) att det känns befogat att säga att de pekar ut diktens
centrala teman.
Diktarjaget
är en stjärna och står och går på solen, i kontrast till detta
”jag” står tidens ”du”:
Tid -
du mörderska - vik ifrån mig!
I
versraden här ovan hittar man för övrigt diktens andra (av två)
utropstecken. Jaget uppmanar, skriker om man vill, åt tiden att vika
från henne. Det första utropstecknet kommer efter en rad som
avslutas med diktens titel: triumf att finnas till!
Det
här sättet att använda utropstecken förstärker ytterligare
antitesen mellan du-tiden och jag-livet.
Genom
att använda inrim (förvandlerska - förstörerska –
förtrollerska) och allitteration (triumf gånger fyra, tid gånger
fyra) lägger Södergran ytterligare tyngd på dessa versrader och de
ord de innehåller.
Södergran
upprepar ordet tid fyra gånger, och efter varje gång använder hon
ett tankestreck. Med dessa litoteser öppnar hon upp för läsaren
att själv fylla i vad som fattas. Det är tänkbart att hon placerar
tankestrecken där för att poängtera att tid går, och vi inte vet
vad som händer under tiden, det är något läsaren får fylla i
själv.
Om man
antar att diktarjaget är en kvinna så är både jaget, solen och
tiden kvinnor: det är intressant och kan ses som en feministiskt
antydan mot till exempel Moder Jord (i kontrast till en manlig
solgud, ”Gud Fader” eller en allfader). Kopplingen mellan Moder
Jord och solen dyker upp när Södergran använder sig av
naturbesjälning i och med att solen talar. När Södergran jobbar så
stark med antiteser som hon gör förvånar det lite att hon inte
låter tiden eller solen vara manlig.
Temat i
Triumf att finnas till är vår eller jagets svårighet att
acceptera och övervinna vår dödsfruktan. Den tolkningen gör jag
genom Södergrans upprepningar av diktens centrala ord, dels genom
dessa ords placering och relation till varandra som antiteser. Vidare
använder Södergran utropstecken, frågetecken och tankestreck för
att markera diktens centrala antites – mellan jagets/livets/solens
triumf och tiden/dödens obeveklighet.
Södergran
börjar sin dikt med att fråga sig vad ”jag” fruktar och
avslutar med att låta solen säga att det inte finns något att
frukta; vi skall alla dö och bli en del av alltet. Livet är
cykliskt, det svåra som människa är att acceptera det.
Och här en länk till Edith Södergran-sällskapet, kanske är jag en gammal folkrörelsenostalgiker, men de litterära sällskapen har en stor plats i mitt hjärta.
Jag läser Den moderna litteraturen nu och ska göra ett work in progress arbete. Har du några bra tips på att gå tillväga med och vad valde du att skriva om?
SvaraRaderaHej Lexie
RaderaJag skrev en essä om våld och modernism. Jag måste erkänna att jag delvis valde essä för att slippa fotnoter och sådant.
SvaraRaderaMitt tips är att du väljer ett ämne som berört eller intresserat dig i de böcker du läst. Förhoppningsvis finns det ingen anledning till stress utan något poppar upp. Lycka till!
Du är en ängel, tack för A:et <3
SvaraRaderaKäften tönt
RaderaBruh varför så toxic
RaderaHar även lagt in analysen av Gunnlaug Ormstungas saga:
SvaraRaderahttp://hjohansson.blogspot.se/2013/10/gunnlaug-ormstungas-saga.html
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaOj oj oj!
RaderaVad som följer bör inte överskugga att det var ett utmärkt förstlingsverk, och den som kan skriver, den som inte kan kritiserar. Men icke desto mindre är termerna litotes och alliteration använda på felaktigt sätt och det skymmer textens övriga kvaliteter. Tänker jag.
SvaraRaderaHejsan
RaderaJag undrar om du har några bra boktips
RaderaMin son är sugen på att läsa något nytt
RaderaMvh. Agneta
RaderaI am an American trying to maintain Swedish language. I learned many years ago. Such a beautiful poem. Thanks for the insightful analysis.
SvaraRadera