Jag har läst Olof
Lagercrantz Om konsten att läsa och skriva och när jag
hädanefter förmedlar vilken syn Lagercrantz har på ett ämne eller
vilka problem han tar upp så handlar det till stor del om min
tolkning. Det kan tyckas självklart men är nog extra värt att
poängtera då han mycket sällan presenterar några metoder eller
övningar utan snarare skriver utifrån reflektioner och exempel.
Redan i förordet poängterar han att det inte är en handbok han
skrivit utan ”Vad det är frågan om är iakttagelser och minnen
från ett liv tillbragt i läsar- och skrivarlandet. Skärvor blott.”
Lagercrantz har en
ödmjuk inställning till läsande och skrivande, men jag kan inte
undvika att misstänka att den ödmjukheten kanske är en smula
tilltvingad. Lagercrantz äger stora kunskaper i både läsande och
skrivande, och det vet han naturligtvis om. Men någon predikant har
han inte lust att bli. Det är knappast så att han är rädd att
stöta sig med någon, men han är klok nog att inte uttrycka sig
tvärsäkert, det behöver han inte heller, han har andra sätt att
få fram sina poänger, även om jag efter avslutad läsning blir
lite fundersam på vad jag egentligen läst och vad det gett mig.
Läsande och
skrivande
Hans lågmäldhet är
har kanske sin grund i hans syn på läsande och skrivande: att vi
kan få bilder i skallen, uppleva andra platser och personer som så
levande, av något som någon skrivit för tusentals år sedan på
Lesbos är ett underverk, och om underverk är det svårt att vara
kategorisk. En god författare klarar av att skapa identifikation hos
läsaren, eller mer än så: en god författare får läsaren att
glömma författaren och smälta in i den fiktiva världen. Böcker
ett starkt argument gentemot verkligheten: hemskheterna stannar på
boksidorna, Emma Bovary återuppstår efter varje läsning (för att
plågas en gång till visserligen …).
Lagercrantz menar
att dålig konst liknar livet. Som jag förstår honom menar han att
man inte, även i ett självbiografiskt verk, bara skall skriva ner
händelseförloppet ”rakt upp och ner” utan arbeta in en
dramaturgisk kurva. Ett verk skall vara uppbyggd så att om vi
ändrade en enda episod så skulle hela verket rasa samman.
I förbifarten
kommer han också in på muntligt berättande och är klar med att
det utgör en grund för skönlitteraturen. Genom muntliga
traditioner lär man sig grunderna i dramaturgi och framförande: att
med sina ord skapa bilder i andras medvetande.
Lagercrantz är inte
snobbist på det sättet att han anser att läsande gör någon till
en bättre människa, följaktligen skall läsande komma som ett
behov inifrån och inte ske i fostrande syfte.
Läsande och
respons
Lagercrantz har en
hel del att säga om läsande, men inte specifikt om respons. Dock är
han ovanligt klar när det gäller läsandet: ”Går man till
fackfolk rekommenderar de samtliga långsam, eftertänksam och
klarvaken läsning. Läsaren uppmanas att samtala med författaren
och kritiskt pröva hans text.”
Ju fler gånger man
läser en text, desto mer hittar man. En första läsning ger något
annat än en andra. Speciellt biten om att samtala med författaren
gillar jag. Min egen läsning blir lätt alltför kritiskt, det tycks
mig som att jag ser felen först, och ibland måste anstränga mig
mer för att se författarens intention och textens potential.
Ska man leta efter
en nackdel med metoden är det väl krocken med verkligheten. De
flesta fackfolk, i synnerhet kritiker och recensenter, har helt
enkelt inte ekonomisk möjlighet att göra som Lagercrantz och läsa
Mörkrets hjärta tio gånger.
Ett annat
sympatiskt arbetssätt han rekommenderar är att låta dikten stå i
centrum, inte diktaren: det är texten vi diskuterar. Lägg sympati
och antipati åt sidan, uppfatta inte allt som självbiografiskt.
En sak han varnar
för att dock att analysera ett författarskap medan författaren
fortfarande är i livet. Sympati eller vilja att gå i polemik
riskerar att fördunkla analysen.
Lagercrantz
tipsar inte …
… men han ger en
del fingervisningar och exempel att lära av. Här är han tidvis mer
kategorisk än han vill erkänna. Han varnar för att inte lämna
något till läsaren, att beskriva allt och menar att man inte skall
glömma att göra läsaren till medskapare. Som negativa exempel ger
han Marcel Proust och James Joyce (kanske kan Knausgård vara ett
nutida exempel?).
Som jag tidigare
nämnt menar han att en episod inte skall kunna ändras utan att hela
verket rasar samman. Det synes mig väl hårt. Just romanen tycker
jag kan kosta på sig en och annan roande utsvävning som varken
bidrar till intrigen eller skapar karaktär, men det kan så klart
bli för mycket av det goda.
Nästan i
förbifarten nämner han att upprepning är stilens död (vilket
förvånar mig, upprepning är en av lyrikens grunder), onödiga ord
tynger som en sten och att superlativen är riskabla.
Han menar också
att liknelser och metaforer skall användas ”neråt” – för att
förenkla. Och det är något jag inte hört innan och kanske värt
att prova. Conrad liknar en stor ångbåt vid en vattenskalbagge som
tuffar fram och det är just så man skall göra – inte tvärtom.
Man skall finna det stora i det lilla. I sina metaforer och liknelser
skall man söka en inre och inte en yttre överensstämmelse
(kämpandet, stretandet hos skalbaggen att jämföra med ångbåten,
inte utseendet).
Ett ovanligt
handfast råd är att i detalj granska vad man skrivit. Han fann
själv ofta ord och hela satser som kunde tas bort och uppmanar till
att pröva att ta bort varannan mening för att se om de verkligen
behövs.
På det stora hela
har Lagercrantz en ganska hantverksmässig syn på skrivandet i det
att han anser att det går att lära sig, gör man det ordentligt,
med eftertänksamhet och grundligt, så blir det bättre. Mitt
intryck är att Lagercrantz skriver, läser det han skrivit
grundligt, skriver om, läser igen, vänder och vrider på varje ord,
tar bort några ord, läser igen och skriver igen. Och det är väl
helt enkelt den hårda och mödosamma väg vi dödliga måste gå.
Det finns inga genvägar. Men det betyder inte att alla kan bli
lysande diktare, något utöver det vanliga krävs. Man måste hitta
rytmen i texterna. Man måste klara att förmedla smärta och
kärlekskval.
Det är inget direkt
tips men Lagercrantz betonar vikten av att vara sann, och beskriver
också svårigheterna med det:
”Alla, som
skriver, har verkligheten som sin uppdragsgivare. Att vara trogen mot
det man uppfattar som sant blir uppgiften. Det betyder att en känsla
av otillräcklighet med naturnödvändighet hör till
skrivarverksamheten. En författare måste uppleva sig själv som en
som ger för lite och ej exakt nog.”
Lagercrantz är en
vän av tolkningar, symbolisk och allegori både i det att han menar
att allt inte skall skrivas ut, men också att en levande text skall
vara ett medel: en pil riktad mot fjärran. Texten skall peka på
något annat, men lämna detta ”något annat” i läsarens vård.
Medlet blir att lägga in bryggor: förbindelser bakåt och framåt i
tiden, kopplingar till fjärran platser: berättelsens kärna måste
ligga fast men medan den skrider framåt skall allt kring den vara i
rörelse. Det är, i min mening, något som gör prosan till ett
magiskt språk, något som säger att det finns något annat. Jag
blir alltid glad när en läsare har tolkat in något jag inte avsett
i mina texter.
En stor uppgift?
Även om uppgiften
man åtagit sig är stor ser Lagercrantz skrivandet utan
sentimentalitet, och anser det vara ett måste, för själv skriver
han sämre hur mer belåten han är med sitt skrivande. Med gillande
citerar han Samuel Beckett som säger att han skriver för att hon
måste. Viljan, behovet, att berätta är så starkt att man måste
skriva för att överleva.
Skrivkramp
Det är inte utan
tillfredsställelse jag läser att Lagercrantz inte bara drabbas av
skrivkramp men att orsaken och metoden att ta sig ur den liknar min
egen. När det tog stopp var det ofta något som fattades. Han
saknade den kunskap som behövdes för att avsluta texten och det var
bara att läsa på eller tänka färdigt för att sedan ge sig på
texten igen. De texter där han ägde stora kunskaper var också de
som gick lättast att skriva och blev bäst.
Funktion och
kritik
Lagercrantz
beskriver sin bok bra när han säger att det är skärvor,
iakttagelser och minnen, från ett liv i skrivar- och läsarlandet.
Man kan säkerligen dra nytta av hans skärvor, men det är svårt
att peka på några enskilda nyttigheter. Den är föredömligt
koncis och kortfattat, och i mångt och mycket en njutning att läsa,
och någonstans i bakhuvudet bär jag den med mig. Jag märker att
jag till stor del har följt hans fåtaliga teser i skrivandet av den
här texten, om jag gör det i fortsättningen är en annan fråga.
Jag läser denna tunna bok minst en gång om året. Inte för att jag skriver, men för att jag läser. Texten är så klar och bländande blå!
SvaraRaderaJag har också en känsla av att jag kommer återkomma till den.
SvaraRaderaOL är en fantastisk stilist. de där skrivhandledningarna har en som läsare mycken glädje av. Göran Häggs Nya författarskolan är en annan sådan bok. ja, det finns ju många, förresten
SvaraRadera