fredag 5 februari 2016

Fem favoritkaraktärer

I helgens bokbloggsjerka ber Annika och lista:
Topp 5 fiktiva karaktärer som du önskar vore dina bästa vänner (böcker/film/tv).

Det var inte en helt lätt fråga för mig. Det finns många karaktärer som jag skulle vilja känna bättre, och många som jag inte skulle vilja lära känna alls, men som bästisar?

Men efter lite betänketid:

Idgie och Ruth i boken (och filmen) Stekta gröna tomater:
Egentligen är det Idgie som är den allra coolaste och varmaste vännen, men Ruth är bra också, så hon får halka med. Nu är det väl inte så enkelt som att Ruth och Idgie är vänner, snarare både ett par och bästa vänner. Feel good är i vanliga fall inte min kopp te, men jag gillar Stekta gröna tomater skarpt!



Nummer tre får bli Joseph Porta i Sven Hassels krigsböcker. Han kanske inte är den trofastaste vännen, men är en överlevare med glimten i ögat som alltid landar på fötterna. Någon att hålla sig till när det blåser hårt. Porta längst till vänster.


Jag gillar arbetarlitteratur och skriver det själv också, och några av mina favoritböcker är Väinö Linnas finska torpartrilogi Här under polstjärnan. En stor anledning är den envetna, ömma och stridbara Akseli Koskela. Be like Akseli! Men där struntar jag i bild.

Sist och till storleken minst väljer jag Pippi Långstrump! Bamse hade väl varit en liknande möjlighet, men ärligt talat verkar Pippi lite roligare att hänga med.

Och ikväll ska jag dricka champagne, för nu är min bok hos tryckeriet.



19 kommentarer:

  1. Varierat sällskap, grattis till boken!

    SvaraRadera
  2. P.S.
    du vet väl att Runebergsdagen firas i Finland den 5 februari till minne av nationalskalden Johan Ludvig Runeberg. Sofi Oksanen fick Runebergs priset för Utrensning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, nej, det hade jag inte koll på, tack för kunskapen!

      Radera
  3. Akseli Koskela skulle nog vara en lojal bästis!

    SvaraRadera
  4. Ja, Idgie och Ruth hade jag gärna haft som vänner.

    SvaraRadera
  5. Pippi - javisst! Och damerna i tomatfilmen, härliga figurer!

    SvaraRadera
  6. Pippi är nog roligare än Bamse, men Bamse är ju väldigt snäll.

    SvaraRadera
  7. Döden på larvfötter av Sven Hassel läste jag i mycket omogen ålder. nu skulle jag inte orka med den. så spännande att ha en bok på tryckeriet! skål!

    SvaraRadera
  8. Pippi hade jag också velat hänga med!

    SvaraRadera
  9. Pippi har jag också valt. Större hjärta får man leta efter.

    SvaraRadera
  10. Alltså, Stekta gröna tomater är en av mina favoritböcker! Älskar den! Bra val. :-)

    SvaraRadera
  11. Har läst de fördömdas legion en gång för jättelänge sen. Arbetarlitteratur är något som jag å sikt skall börja läsa tänkte jag. Läste Lars Hård och När nässlorna blomma i skolan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar både Lars Hård och Nässlorna blomma. Riktiga klassiker.

      Radera
  12. Pippi är med i mitt gäng med :) Idgie och Ruth hade varit helt underbart att få hänga med, som jag älskar den filmen.

    SvaraRadera
  13. Pippi skulle vara en härlig kompis :) Jag blir påmind om att jag måste läsa Stekta gröna tomater.

    SvaraRadera
  14. Härliga karaktärer! Och Grattis till boken!

    SvaraRadera
  15. Jag tror också att Pippi är roligare än Bamse. Bamse är så förfärligt präktig.

    SvaraRadera