”I mitt fall är
det jag själv som är mitt varumärke.”
Orden är Emelie
Schepps. Jag känner ett fysiskt obehag av dem. De sätter sig i
magen. Inte så mycket för att jag tycker synd om henne. Snarare
över sakernas tillstånd. Jag vill argumentera emot, men egentligen
har hon väl rätt. På sätt och vis. En bok är en vara. Som då
säljs på sitt varumärke: författaren. Eller? Jag vet inte. Kanske
är det berättelsen som är varumärket, språket, ämnet, eller vad
som är just den bokens starkaste kort. Jag vill ändå att de ska
separeras: människor är människor, varumärken är varumärken.
Samtidigt har jag inget problem med att säga att min arbetskraft är
en vara. Men arbetet säljer man inte hela dagen. Jag tänker på
Breivik. Hur han raderade alla fula bilder på sig själv och tog
sina varumärkesporträtt klädd i sin hemsnickrade uniform. Han
visste hur han ville framstå.
”Varumärket kan
skadas om den man möter ger ett dåligt intryck, klär sig fel,
eller inte alls är tillmötesgående.”
Måste jag sluta
använda min urtvättade ”Satan anländer i Moskva”-t-shirt?
Kanske beror
obehaget på mig själv: jag vet att framgång föder framgång.
Säljer man många böcker kommer lätt fortsätta sälja många
böcker: och då ska man vårda sitt varumärke. Inte lägga ut fula
bilder, tänka på vad man säger, le mot kameran, skaka hand och
dricka vin med rätt personer. Författaren som lever och andas
framgång. Jag har ju sett alla författarporträtt med storleende
vinnare. Och även om skriva är det jag helst av allt vill göra har
jag svårt att förmå mig till att skönmåla. Ett varumärke som
skulle gynna mig skulle med resonemanget, jag är mitt varumärke,
innebära en livslögn. Samma sak gäller tusentals andra frilansare
och ensamföretagare. Men livslögnen lockar. Jag har enskild firma
och har beställt ett kontokort. Jag kan vifta med kortet och säga:
”Jag tar det på firman!” Tanken är lockande och jag skäms över
lockelsen. Kortviftande skulle nämligen ge intrycket av att mitt
skrivande är en stor ekonomisk framgång. Vilket är fel. Jag
tjänade mer pengar både som bagare och som kock. Jag kan
naturligtvis säga att ”jag är inte mitt varumärke”, men vi
bestämmer inte själva våra roller i det här samhället. Det är
bara en liberal myt.
Längre in i
intervjun inser jag att mitt varumärke är en katastrof, vilket helt
logiskt betyder att jag är en katastrof. Den första boken var en
roman med ett visst stuk, den andra kommer snart och är helt
annorlunda: noveller istället för roman, ingen koppling mellan
omslagen, två olika förlag.
Vad ska jag göra
åt det? Jag tar en kopp kaffe till och funderar. Den finns ändå
något djupt behagligt med att skjuta sig i foten. Jag trivs inte i
en värld där människor är varumärken, och det är jag inte ensam
om. Det kanske kan bli något: de missanpassades gemenskap.
Det här var min senaste krönika i Arbetaren.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar