Jag
önskar att jag kunde vara med dig och dina åtta ljus. Du kan se på
mig som på ett av dina ljus, det ljuset som brinner dåligt, det
stukade, det böjda, men ändå, hurra, jag är ett av Michaels ljus.
Jag önskar att jag kunde se dig ta på indiankläderna för första
gången. Jag tycker väldigt mycket om dig. Men säg ingenting till
någon.
Utdrag
ur ett brev från J.M. Barrie till Michael Llewelyn Davies
Henrik:
Jag
läste Peter Pan och det var något som skavde. Mellan raderna läste
jag in en väldigt problematisk sexualitet. Saker som pekade mot
pedofili. Jag var också besvärad över att jag såg det här. Blev
paranoid. Var det bara i mitt huvud? Några googlingar senare var det
bekräftat att författaren, J.M. Barrie, hade ett och annat att
brottas med. Jag lade undan boken ett par månader. Men den dröjde
sig kvar. Det var något jag var tvungen att ta itu med, något jag
behövde diskutera med någon, något jag ville bearbeta litterärt.
Det blev en dikt. Det blev ett brev till Agnes Vittstrand, som har
skrivit om sina erfarenheter av sexuellt våld i barndomen, och
hennes förläggare Freke Räihä, som jag kände sedan
Författarskolan. Hon ville samarbeta. Vi ville samarbeta.
Agnes:
Ja,
jag ville samarbeta väldigt mycket faktiskt, för detta händer
liksom inte, att någon hör av sig till ett incestoffer för att,
lite förutsättningslöst, skriva dikter om pedofili i
barnlitteraturen. Dessutom var kopplingen mellan pedofili och Peter
Pan helt självklar för mig, eftersom jag stött på pedofiler som
använt sig av just den sagan för att framställa sexuella kontakter
med barn som odramatiska och lekfulla.
Vi
började skriva dikter och snart också andra texter. Vi följde
olika trådar och såg offrens alla självmord och överdoser. Vi
läste fler sagor, såg filmer och läste artiklar. Materialet växte,
en bok började växa fram och den fick arbetsnamnet Bårhuset
och det omöjliga samtalet.
Samtalet och dikterna blev en slags undersökning, vi lärde oss
tillsammans och kände att vi ville låta andra ta del av samtalat,
dels för att läsa men också för att kunna samtala offentligt med
andra. Vi skriver inte för att vi tycker att några böcker ska
plockas bort från biblioteken, eller för att någon ska ta avstånd
från sagorna. Tvärtom tror vi att det är bra att låta det
obehagliga komma nära, för det går inte att bojkotta våld, man
måste lägga sig i för att göra skillnad.
Vi
får lära oss att stå ut med att personer som våldtar barn också
kan vara roliga och trevliga, skriva fantastiska sagor och göra bra
filmer eller musik. De är inte ljusskygga monster utan kan vara
framstående författare, politiker, musiker, affärsmän och
idrottstränare. Det bär emot att tänka på att någon vars verk vi
kan uppskatta skulle vara förmögen att våldta barn, men denna
ovilja att se fungerar som skydd för förövarna. Oviljan att
acceptera att sexuellt våld mot barn förekommer, och är ganska
vanligt, drabbar enbart de utsatta barnen.
Henrik:
Jag
hatar när folk säger saker som "det går inte att förstå vad
som hände med judeutrotningen" och sånt. Går det inte att
förstå är det ju kört liksom.
Agnes:
I
en diskussion på ca 700 inlägg om pedofili är detta första gången
du använder ordet "hatar" om något. Rätt och rimligt
tycker jag. Haha.
Vanligaste
reaktionen om man är störig nog att berätta att man blivit
våldtagen som barn är "Jag kan inte förstå det!"
Den
som säger det syftar då alltid på förövarens beteende, trots
att offret finns där som ett, kan jag då tycka, rimligare
identifikationsobjekt. Alltid detta värdelösa och självgoda
fokus på sin egen oförmåga att förstå, som ett sätt att skapa
avstånd mellan sig själv och företeelsen för att kunna tycka att
man själv är obesudlad och god. Och ja, går det inte att förstå
så är det kört.
Vad
var det som gjorde att du började tänka på pedofili?
Henrik:
Det
som gjorde att jag först kopplade ihop Peter Pan med pedofili var
dels Peters rädsla för beröring, att alla flickor är attraherad
av honom men han ville bara ha en mamma, sammanblandningen av honom
och Kapten Krok, att det är som att han överväger att bli
piratkapten efter att Krok är död. Men droppen var Kapten Kroks
fysiska reaktion, hans upphetsning, över att se den sovande Peter.
För min egen del är bilden av ett sovande barn det mest lugnande
jag kan tänka mig. Det var väl kontrasten.
Vad
är tydligast för dig?
Agnes:
Tydligast
är fingerborgar, att det inte finns någon verklighet, känslor
existerar inte riktigt ... och inget annat heller. Att Krok och Pan
flyter ihop, att tiden är som ett hot och att barnen måste hålla
exakt rätt storlek för att kunna glida genom de ihåliga träden
ner i kojan. Att kontrollera barnens kroppar så att de inte blir för
stora; jag känner igen det. Humbert Humbert mäter Lolitas lår och
säger att nu får de snart inte bli fler centimeter, Alice (i
Underlandet) måste byta storlek, krympa för att komma genom dörren.
Henrik:
Varför
fingerborgar?
Agnes:
Fingerborgen
är ett verktyg för att avdramatisera penetration. Svårt för ett
barn att förstå det som en våldtäkt om man bara leker att man är
en fingerborg som någon sticker fingret i. Jag har jättekonstiga
halvminnen kring denna typ av “lekar”. Det är ett ganska grymt
och förvirrande lurendrejeri.
Vi
vill kunna prata om sexuellt våld mot barn utan panik, och utan
hysteri. Vi vill förstå. I Bårhuset
och det omöjliga samtalet
undersöker vi sagor och filmer som groomingverktyg och jämför med
verkligheten bakom dem. Vi undersöker författarnas pedofila praktik
och teori, från det viktorianska England till barnstjärneindustrin
i Hollywood, vi diskuterar dem och spinner vidare, spinner runt,
diktar och tramsar. Om vi kan prata om det som är jobbigt så blir
det mindre hemskt att tänka på, lättare att erkänna och kanske
möjligt att upptäcka när det pågår. Det är helande att göra
erfarenheter av sexuellt våld legitima (det krossar patriarkatet
lite också). Att visa att det går att tänka på och kommunicera om
utan rädsla, nyfiket till och med. Detta omöjliga samtal har
politisk och litterär sprängkraft.
Fingret
i fingerborgen.
Ser
ni hur det går till?
Man
stoppar in det i öppningen.
Wendybarnet
syr ihop mig med min mörka skugga.
I
saven klibbar blad mot kroppen.
Wendy,
bara fingertoppen,
och
allt som rimmar på den.
Gissa.
Agnes
Vittstrand
Henrik
Johansson
Agnes
Vittstrand
är resultatet av en barndom fylld av sexuellt våld, och sedan tjugo
års grubblande i tystnad.
Agnes
debuterar 2015 med den genreöverskridande Allt
som tar plats.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar