Det resulterade till slut i studiehandledningen Skriv om klass som riktar sig till den som själv vill leda cirklar. Den går att ladda ner som gratis pdf från ABF.
Förord:
Att
skriva om klass
"Det
är i ett arbetslag som det individuella kan komma till sin rätt
genom att alla förverkligar sig tillsammans."
Stig Sjödin
Stig Sjödin
Jag
började skriva jobbdagbok när jag arbetade som kock. Hemkommen från
ett sent pass plitade jag ner tankar och intryck. Det var ett sätt
att få ordning på en förvirrande verklighet, men också för att
hitta vägar att förstå och vinna konflikterna på arbetsplatsen.
Det var bra, men när vi blev flera stycken som skrev om våra jobb
var det en befriande känsla. Plötsligt handlade snacket vid
krogbordet om konflikter på jobbet istället för vad som hände på
den senaste festen.
Att
skriva om sin vardag eller bakgrund ger en vana att formulera sig om
arbetsvillkor, lön, boende och normer. De formuleringarna kan man
senare ta tillbaka till arbetsplatsen. Att skriva gör att man växer.
Man skriver ner diffusa känslor och funderingar. Förstår vad det
är som skaver, vad som inte känns rätt, vad som är orättvist.
Läser sedan upp det för andra. Ser gemensamma problem, hittar
gemensamma lösningar. Känner igen andra i sig själv. Utifrån det
går det att skapa ett sammanhang där man kan kämpa för sina
intressen, ändra sina arbetsvillkor. Idag beskrivs ofta allt från
arbetslöshet till dåliga arbetsvillkor som individuella problem.
Arbetarlitteraturen bryter mot det perspektivet och skildrar
kollektiva problem och kollektiva lösningar.
I en
lyckad cirkel skapas det ett sammanhang för att diskutera klass,
arbete och skrivande. Med rätt personkemi får ni som deltar
skrivande vänner för livet. Det kan vara ett sätt att börja läsa
mer. När man arbetar med textrespons övar man sig också på att
läsa med ett kritiskt öga.
Skriv-
och läsövningarna är alltid förslag: ta gärna andra, men gärna
utifrån arbetarlitteratur så att klasslitteratur på ett naturligt
sätt hamnar i fokus. Det är svårt att prata om klass och det kan
vara en utmaning att skapa en miljö där det är välkommet och
efterfrågat.
Om skrivövningarna ska läsas
upp, redovisas fritt eller att man helt enkelt går vidare är upp er
som skriver tillsammans att känna av, men målsättningen i en
cirkel är att ni mot slutet ska dela era texter och ge respons. Sänk
trösklarna, hjälp varandra över dem. Det viktigaste i en
skrivcirkel är att skriva, att inte att det ska vara perfekt från
början.
I cirklar och kurser som jag
håller pratar jag på svenska men arbetarlitteratur om Sverige idag
kan inte bara skrivas på svenska. Flykt från ett hemland och
diskriminering är idag en klasserfarenhet som allt fler i vårt land
delar. Det måste vara möjligt att delta även för den som
inte är bekväm med att skriva på svenska. Annars får vi en
väldigt blek litteratur. I de flesta fall kan övningarna skrivas på
det språk som deltagaren behagar. Men för att få textrespons måste
en text naturligtvis skrivas på ett språk som läsaren förstår.
En utmärkt språkövning är att tillsammans översätta texter, att
hitta rätt ord, att se varje ord som om det vore första gången man
träffade på det är givande för alla inblandade.
Cirkeln
är på sex träffar, men om ni tycker hemuppgiften att skriva en
novell till sista gången är för stor så lägg till en extra träff
där ni träffas och skriver tillsammans mellan femte och sjätte
träffen.
Henrik
Johansson är skrivpedagog och författare till studiehandledningen
Skriv om klass.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar