Yarden
av Kristian Lundberg
(Jag skrev ursprungligen den här texten som en tenta i kursen Arbetarlitteratur, därför finns det också med en diskussion kring om det är arbetarlitteratur eller inte).
Malmöförfattaren
Kristian Lundberg föddes 1966 och gav 2009 ut Yarden på
Brutus Östlings bokförlag Symposion (i förbifarten kan det väl
inte sägas vara att ett förlag med starka arbetarrörelsekopplingar,
men som kuriosa kan nämnas att Brutus Östling 1980 gav ut Den
”andra” arbetarrörelsen och reformismens framväxt på
Federativs förlag. Boken är en kultklassiker inom delar av
arbetarrörelsen och finns att läsa här).
Jag är medveten om
att bokens huvudperson, bokens jag, är en litterär skapelse, men
boken har självbiografiska drag och jag kommer ibland skriva
”Lundberg” för textens flyt. Eftersom jag tycker väldigt mycket
om Yarden kan det tyckas vara ett lätt val att analysera den.
För mig är det dock tvärtom. När jag gillar en bok har jag mycket
lättare att försvinna i den och tappa den där distanserade skärpan
som är nödvändigt för (denna) läsningens syfte. Jag slutar helt
enkelt tänka när jag läser en bra bok, det kan ses som ett
handikapp men jag ser det som en välsignelse. Det var den onödiga
brasklappen.
En av anledningarna
till att jag lätt försvinner i trycksvärtan tror jag är stilen,
eller mer korrekt: att stilen och innehållet gifter sig så fint. De
bildar tillsammans en helhet (vilket väl är mer än man kan säga
om många giftermål …). Stilen liknar, passar det arbetet som
Lundberg beskriver: det monotona, repetitiva. Boken är som arbetet.
Den upprepar sig med liten förändring. Huvudpersonen kör bil,
flyttar bilar, tänker tillbaka, tvättar bilar, diktar, flyttar
bilar igen, skottar snö. Arbetskamraterna kommer och går, får
aldrig riktigt några individuella ansikten för mig, de försvinner
och ersätts av nya, är ansiktslösa. De är bemanningsanställda
och därmed lika lätta att ersätta som, ja, liknelser är
överflödiga: de är lika ersättningsbara som bemanningsanställda
helt enkelt. Gör de ett misstag, eller om ledningen tror att de
gjort ett misstag, om de kräver rättigheter eller ens käftar emot
bestraffas de med att inte bli inringda – de behöver inte ens
avskedas. Att avskedas är ett privilegium som tillhör de
tillsvidareanställdas kast.
Även om jag kan
kalla kombinationen av stil och innehåll för funktionell eller till
och med vacker kan den kanske sägas ha djupt tragiska orsaker i en
värld där arbetarens personlighet präglas av arbetsprocessens
upprepande vardag. Läsningen är ofta tung och svart, jag känner en
del människor som inte orkat med boken av just den anledningen som
gör att den är så träffsäker: den gestalterar alienation och
reifikation på ett precis och öppenhjärtligt sätt. Människorna i
boken, i synnerhet huvudpersonen, relaterar till sin egen arbetskraft
som en vara att sälja, och andra människor som ting, som
medarbetare, konkurrenter och chefer.
Arbetarklassen,
såväl som den enskilda arbetaren, har en funktion i samhället, en
upprepande funktion som förfrämligar klassen, de maktstrukturer som
finns i samhället, i arbetet, förkroppsligas inom klassen,
inom den enskilda arbetaren.
Följaktligen
betraktar huvudpersonen arbetet som meningslöst, omänskligt och
skrivandet som ett sätt att återerövra människovärdet:
Om jag inte
tittar tillbaka: om jag inte stannar och låter världen stiga upp
genom mig, förvandlas jag snart nog till ett ting, en sten, ett
träd, ett avstånd.
I sin beskrivning av
detta skikt av arbetarklassen är Lundberg både tidstypiskt och
grovt originell: de osäkert anställda, prekariatet eller vad man nu
vill kalla alla dem som sammanförs av den gemensamma faktorn av att
de saknar fast anställning; oavsett om de överlever på studier i
brist på anställning, a-kassa, sjukersättning, svartjobb eller
tillfälliga anställningar (fast lika ofta med flera olika
inkomstkällor). Detta skikt har inte beskrivits förr: inte inifrån,
på detta sätt, men det är i sig en samtidsskildring att skriva om
dem, då de präglar stora delar av dagens arbetsliv: de med fasta
anställningar kämpar med näbbar och klor för att behålla sina
jobb, genom arbetslinjen, regeringens riktade arbetsmarknadspolitiska
interventioner tvingas svag slåss mot svagare.
Det är en
situation som även Lundberg beskriver: arbetskamrater som vaktar på
varandra, som tjallar på varandra och inte vill jobba med den som
drar ner tempot, våldförandet på sig själv som det innebär att
tvingas jobba när man är sjuk, de blir systemets ofrivilliga
väktare och hetsar varandra för att överleva.
I den delen av
arbetarklassen som har osäkrast arbetsförhållanden, som boken
handlar om, är invandrare överrepresenterade, så även på Yarden
– huvudpersonen (som medelålders svensk) möts delvis av
misstänksamhet (vad gör han egentligen där?) men efterhand av
förtroende. Som svenskspråkig får han agera tolk, ta diskussioner,
ställa frågor och ringa samtal. Ofta är han den enda infödda
svensken.
I Yarden tar
Lundberg upp en av arbetarlitteraturens klassiska teman:
arbetarklassens osynlighet. Jag menar då att i förhållande till
sin storlek och betydelse i samhället är klassen försvinnande
liten i den samhälleliga debatten och i litteraturen: i den mån det
ens är möjligt att skriva och prata om klass, det utrymmen
varierar. Man kan läsa bokens som en klassdefinition där Lundberg
skriver in sig själv och sina arbetskamrater i arbetarklassen; för
trots vett, sans och statistik betraktas arbetarklassen ofta som de
med fast anställning. Lundberg är inkluderande: redan i prologen
har han ett du-tilltal, det gäller inte bara honom utan mig och dig:
Du är en
människa och du försöker överleva.
Den
gemensamma nämnaren är frånvaron: frånvaron av pengar, frånvaron
av makt:
Om man växer upp
utan pengar lär man sig uppskatta friheten. Man lär sig också
förstå värdet av pengar, mynt och sedlar, i själva verket är
delar av friheten. Utan pengar är du inlåst i en verklighet som du
själv inte har mandat över. Du blir bara förflyttad. Det är
möjligt att det var därför jag började läsa och skriva. Det var
till slut det enda som återstod.
Oavsett
om det är hans syfte eller inte visar reaktionerna på boken att
detta skikts osynlighet varit påtaglig. Många recensenter och
kritiker verkar inte ha insett under vilka förhållanden delar av
arbetarklassen arbetar och lever idag. Lundbergs uppgift blir delvis
att påminna om dess existens, sin egen existens, med den enkla,
återkommande meningen:
Jag är en
människa.
När
Lundberg skriver om prekariatet (i brist på bättre begrepp) deltar
han också i skapandet av vad vi uppfattar som klass, skriver fram
ett klassmedvetande (och i längden kanske en solidaritet). Arbetet
ser annorlunda ut idag, då gör även arbetarklassen och
arbetarlitteraturen det, något som polemiskt beskrivs när
huvudpersonen en morgon ser ut genom bussfönstret:
En morgon när vi
passerar Morning Glory kan jag se ut genom bussen: en lokal
författare som för tjugo år sedan arbetade i hamnen fotograferas
vid det nerrasade lagerhuset. Jag läser intervjun med honom i
tidningen senare: han talar nostalgiskt, talar med värme om alla
kufar och särartsmänniskor som befolkade hamnen. Jag tänker: jag
pissar på det.
(En
inte allt för vild gissning är att författaren vid lagerhuset är
Fredrik Ekelund som debuterade 1984 med Stuv Malmö, Kom!:
av förlaget beskriven som en frisk och rolig skildring av Malmö
hamn)
Mitt
intryck i förhållande till arbetarklassens osynlighet är att
Lundberg skriver fram både sig själv och klassen. Jag minns en
diskussion med en av de bästa förmän jag haft; han sa att alla
inte kunde bli programledare på ZTV (det här var så länge sedan
att folk fortfarande tittade på ZTV). Vi jobbade som bagare och med
de orden beskrev han en känsla av att vi egentligen inte fanns, vi
var osynliga i en tid då man inte finns om man inte syns och alla
vill ha sina femton minuter i rampljuset. Brödet vi bakade, som alla
åt, materialiserade sig bara på hyllorna i butikerna, de som
utförde allt det arbete som behövs för att samhället ska fungera
existerade inte: varken i någon offentligt debatt eller i
litteraturen. Han gestalterar vad jag uppfattar som en liknande
inställning i meningar som:
Jag är mannen
utan egenskaper.
Jag är min egen
berättelse. Jag kommer från ingenstans och skall strax återvända
till detta ingenting.
En
annan mening som dyker upp är ”jag är en skrivande människa”:
och även där skriver Lundberg in sig i en arbetarlitterär
tradition som handlar om att berätta, att skildra och att minnas.
Där en del av boken berättar om huvudpersonens liv i historiens
”nu” skildrar en annan del barn- och ungdomsår med skolk,
kriminalitet, arbete, missbruk, en psykisk sjuk mamma och en
frånvarande far. Att skriva blir också att kommunicera med andra,
att arbeta bort en ensamhet: sin egen och andras.
Något som Lundberg
har gemensamt med andra, samtida arbetarskildrare som Alakoski och
Linderborg är att han beskriver en svår barndom och ungdom, präglad
av missbruk och psykisk sjukdom. Han skiljer sig i det att han
blandar nutid och dåtid, vilket ger en tyngd till hans
nutidsskildring. Hans inställning till framgången, och återgången
till kroppsarbetet präglas av klassresenärens osäkerhet inför den
värld han inträtt i och den han lämnat. Tiden med pengar och
frihet var hela tiden bara till låns och att återvända till
kroppsarbetet blir att komma hem:
Det är ett annat
Sverige jag läser av nu: ett annat Sverige än det jag annars möter.
Det finns en skuggvärld, mer verklig än den sanna världen, den
lyser upp andra lagar, följer ett annat moraliskt mönster men på
ett paradoxalt sätt känner jag mig mer hemma här.
Vara varandras
likar. Varken mer eller mindre.
Genom åren har
många arbetarförfattare skrivit om sin barndom och därigenom också
beskrivit början på en klassresa. Här sticker Lundberg av genom
att Yarden är en dubbel klassresa: vid bokens början måste
huvudpersonen söka sig tillbaka till sina rötter: till
kroppsarbetet, för att kunna klara sig. Jag vill hävda att det är
så ovanligt att begreppet ”klassresa” i dag syftar på någon
som reser ”uppåt” i hierarkierna.
Allt bottnar i
klass. Den som säger något annat ljuger. Katrinelund, Rosengård,
Hermodsdal. Den som lyckas komma förbi gränserna och döms till att
aldrig få känna sig hemma. Är klassresan lycklig? Nej, nästan
aldrig. Är resan in mot tillfrisknandet lycklig? Nej, nästan
aldrig. Varför gör man den då? För att det är oundvikligt. För
att alternativet är värre.
Många gånger
handlar arbetarlitteratur om arbetets värde och mening. Lundberg tar
här ett nödvändigt steg och kritiserar arbetet som det är
utformat idag. Det är snarare arbetet som avhumaniserar. Människor
får inte sitt värde genom arbetet – utan trots arbetet:
Det handlar allt
oftare att jag tänker att jag befinner mig långt ifrån
mänskligheten; att jag lever i en värld av skadedjur. Att vi har
förvandlats till kackerlackor. Att vi lever av att äta varandra.
Andra dagar tänker jag att just här, på denna anonyma och
avhumaniserade plats, finns jag i dess absoluta kärna; att
mänskligheten är oss, vi. Jag är en människa. Allt annat är
förlorat.
Det är mycket
svärta, mycket mörker. Men efterhand dyker det upp ett ljus:
solidariteten. Det tar sin tid, för tilltro är något man måste
kämpa sig till. När huvudperson har arbetet ett halvår är han
accepterad som en av de andra.
Vi är fattiga.
Vi nere på Yarden. Vi blir vänner med varandra. Vi trivs i
varandras sällskap. Om det inte hade varit för Yarden skulle säkert
våra vägar aldrig ha korsats. Det är också här jag på allvar
har lärt mig om solidaritet, om vår rätt att vara goda gentemot
varandra.
Yarden är
arbetarlitteratur. Handling och tema kretsar kring klass och arbete.
Av någon som själv utfört det arbetet. Den handlar om klasshat,
klasskamp och solidaritet.
Henrik Johansson
Nu går det för övrigt utmärkt följa och kommunicera med mig på
twitter också.
Lundberg har också skrivit många läsvärda debattartiklar, läs den här i Hd.
Recension i Svd.
Yarden finns översatt till esperanto av Gunnar Gällmo.
SvaraRaderaLa Korto heter den och esperanto kan väl här kallas arbetarklassens språk.
När man berättar om en viss författare och hur många språk hans verk är översätta till brukar man särskilt nämna esperanto.