Moa Martinson flyttade skrivandets gränser
Ibland säger folk
att de inte behöver feminism för vi har det så bra och de klarar
sig minsann själva på sina egna meriter. Men om vi nu har det så
bra så är det ju för att andra gått före, att andra redan tagit
de strider som vi idag slipper. Sedan finns det så klart massvis med
anledningar att kämpa idag också: våldet mot kvinnor känns nästan
som en epidemi, lägre löner för kvinnor, könsroller som hindrar
och begränsar. Nåja, det går att läsa mer initierad om överallt
idag.
Häromdagen läste
jag återigen en av föregångarna, Moa Martinson, och hennes
debutroman Kvinnor och äppelträd som kom 1933 på Bonniers
förlag. Anledningen till läsningen är att jag på lördag, både
vid bokaffären och boksläppet, tänkte prata lite om hur Moa
Martinsons kvinnoporträtt gett avtryck i mitt eget skrivande. Mer
exakt genom att jämföra scenen (ur Kvinnor och äppelträd) där
Sally föder barn alldeles ensam på ett jordgolv med min egen dikt
Moder känd som handlar om statarkvinnorna på min farfars sida av
släktträdet.
Jag lånade det
slitna exet som finns på bilden. Och där hittade jag ett intressant
förord av Ebba Witt-Brattström som tar upp mottagandet av Moas
debutroman. Jag citerar en bit:
För första gången
i vår litteratur skildras här på ett modernt språk de arbetande
kvinnornas sexualitet.
Romanen fick ett
någorlunda gott mottagande. Man konstaterade författarinnans
genuina berättarbegåvning. Men de två stora dagstidningarna
reagerade mot hennes ämnesval. Torsten Fogelquist i Dagens Nyheter
använde sig av romanen för att statuera exempel. ”Nu har vi fått
nog av proletärromaner åtminstone för en god tid framåt!”
Anders Österling (senare Svenska Akademiens ständige
sekreterare: min anm.) i Svenska Dagbladet insåg till fullo det
nya med Kvinnor och äppelträd. Boken speglar en verklighet som
fyllde honom med vämjelse. Han beskriver atmosfären som ”mättad
med elände, skvaller och drift”. Denna debut menade han var
”snarast ett försök att med kvinnlig frenesi överbjuda vad yngre
manliga kollegor ha presenterat av realistisk ruskighet från land
och stad. På sitt sätt har författarinnan lyckats. Hon genomför
sin avsikt med en hart när kväljande konsekvens. Man kan säga att
underlivssynpunkten dominerar”.
/ur Ebba
Witt-Brattströms förord från upplagan 1987
Det Moa gör är att
flytta gränserna för vad som är möjligt att skriva. Vilket
upprör. Mig veterligen har ingen innan henne skildrat något så
jävla grundläggande som en födsel förut. Men det upprörande för
kritikerna i Svenska Dagbladet och DN är inte heller det lidande och
den misär som Moa skildrar, det upprörande är att hon inte håller
tyst, att hon skriver om det. Det tänker jag på när någon säger:
”Jag behöver inte feminism.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar