söndag 15 april 2012

Skrivtips 4: Carl Bildt

Jag ber om ursäkt för den missvisande rubriken, som är satt med exemplet i åtanke.

Mitt egentliga skrivtips är att anteckna ordentligt. Ha alltid penna och papper till hands, tänk aldrig: det skriver jag upp i morgon när jag vaknar. Jag borde egentligen ha penna och block vid sängen, men nu springer jag upp och sätter igång datorn när jag kommer på något, och det händer ofta. Skriv upp alla dumma idéer också, de kanske visar sig vara bra efterhand, bättre än de bra faktiskt.

Var kommer då Carl Bildt in i historien? Jo, som sedelärande exempel. Jag har en mapp med Uppslag på burken, där startar jag ett dokument för (helt otippat) varje nytt uppslag på novell eller roman. För nuvarande är det 64 stycken, vilket naturligtvis också betyder att jag aldrig kommer hinna skriva allt (kanske om jag aldrig mer skulle få några nya uppslag, vem vet).
Ibland går jag igenom dem.
Senast hittade jag ett dokument med namnet: Carl Bildt.
Jag öppnade dokumentet och fann endast en mening, den var:

Jag drömde om carl bildt inatt

Ja, hur tänkte jag här? Någon slag pastisch på låten om Joe Hill som börjar Jag drömde om Joe Hill inatt? Det är möjligt. Jag vet inte. Jag minns inte.

Ni fattar säkert slutpoängen: anteckna, och anteckna ordentlig, så utförligt som möjligt.

Läs gärna mina andra skrivtips:
Skrivtips 1: ta på byxorna
Skrivtips 2: ta av byxorna
Skrivtips 3: läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar