Skrivövningar om
arbete och klass – hur och varför
Uppdatering:
Frågan "Vad är klass och arbete" dök upp, jag försöker vara på den här.
Vi ska ha en skrivcirkel med tema arbete och klass. Orten är Malmö och intresset har varit stort. Många är intresserade men kan inte komma, eller bor någon annanstans.
Frågan "Vad är klass och arbete" dök upp, jag försöker vara på den här.
Vi ska ha en skrivcirkel med tema arbete och klass. Orten är Malmö och intresset har varit stort. Många är intresserade men kan inte komma, eller bor någon annanstans.
Därför skriver jag
en artikel med ett par skrivövningar. Även om de går att göra
hemma är utbyte med andra som skriver roligt. Så gör dem helst
tillsammans med andra eller dela texter efteråt och diskutera dem.
Jag som skriver heter Henrik Johansson, jag skriver själv
arbetarlitteratur (och annat) och är utbildad skrivpedagog.
Varför skriva om
klass?
I april talade jag
inför kommunalare som jobbar i storkök i Malmö. Jag har jobbat i
storkök och min roman utspelar sig i ett restaurangkök. Jag
avslutade med att kokerskorna fick göra en skrivövning. Att skriva
om sitt jobb ger en vana att formulera sig om sina arbetsvillkor, sin
lön, sina chefer och arbetskamrater. Och att skriva kan göra att
man växer. Man får möjlighet att skriva ner diffusa känslor och funderingar.
Läser sedan upp det för andra. Ser gemensamma problem, hittar
gemensamma lösningar. Känner igen andra i sig själv. Utifrån det
går det att skapa ett sammanhang där man kan kämpa för sina
intressen, ändra sina arbetsvillkor. Idag beskrivs ofta allt från
arbetslöshet till dåliga arbetsvillkor som individuella problem.
Arbetarlitteraturen kan bryta mot det perspektivet och skildrar
kollektiva problem och kollektiva lösningar.
Därmed inte sagt
att målet är att texterna ska bli ”ett vapen i klasskampen”.
Litteratur ska kunna finnas på sina egna villkor, utan att vara det
minsta nyttig för någon. Det ser jag också som ett slags protest:
allt annat i samhället är så inriktat på framgång, nytta och
mål. Att skriva för att det är kul är ett mål i sig.
Övningarna är
främst till för att få igång skrivandet. De ska vara till hjälp,
inte något som måste följas slaviskt. Skriver ni i grupp så kan
ni antingen läsa upp eller berätta om vad ni skrivit, om alla är
bekväma med det.
Första dagen
Skriv fem minuter om
någons första dag på ett nytt jobb eller i en annan ny situation.
Perspektivet behöver inte vara ”den nyas”.
När kommunalarna
gjorde den här övningen frågade någon om de fick skriva om sin
första dag i Sverige. Det går jättebra, och blev fantastiska
berättelser. En första dag i ett nytt land är för övrigt också
ofta en ny situation när det gäller klass. En annan hade svårt att
komma ihåg sina första dagar men mindes varenda
anställningsintervju hon hade varit på och skrev om det istället.
Den här sortens
scener skriver jag ofta själv. Några exempel är novellerna
Majonnäshoran och Kvastens första dag på jobbet.
En erfarenhet av
klass
Skriv fem minuter om
en situation där det blir uppenbart att karaktärerna har olika
klassbakgrund eller position. Alternativt olika mycket makt. Med
olika position menar jag också inom samma klass: två kockar tillhör
bägge arbetarklassen, men om en är tillsvidareanställd och den
andra timanställd har de olika positioner inom klassen.
Exempel:
”Jag hade
naturligtvis träffat människor från olika klasser, med olika
mycket pengar. Vi åkte ibland på utlandssemester, medan många
grannbarn inte gjorde det. Men en speciell krock var på gymnasiet.
Jag jobbade på McDonalds på helgerna och en kille från en rik
kranskommun frågade vad jag skulle göra till helgen. Jag berättade
om jobbet. Han frågade varför. Jag svarade helt enkelt att jag
behövde pengarna. Han frågade då: ”Men får du inte pengar från
din pappa?” Alltså, att han kom från en rikare familj var väl
en sak, men att han ens behövde ställa frågan om varför någon
jobbade på McDonalds på helgen. Det var bara för mycket. Då
fattade jag vilka olika världar vi levde i.”
Konflikt
Skrivtid fem
minuter. För min del är konflikt den bärande delen i en
berättelse. Om alla är överens hela tiden blir det väldigt trist.
En konflikt kan vara ett gräl, en löneförhandling, ett
personalmöte med olika viljor, att inte bli insläppt på krogen
eller nästan vad som helst. Skriv om en konflikt som gäller klass
och/eller arbete.
Exempel:
”När chefen kom
med blanketterna för medarbetarundersökningen såg jag att Rosie
mörknade. Rosie sa att vi fyllde i samma undersökning förra året
och då var 80 % missnöjda med lönen och bemanningen, men inget
hade hänt sedan dess. Vad var egentligen poängen med att vi skulle
fylla i den igen? Osv.”
Avslutande ord
Med de här tre
övningarna tror jag att deltagarna har fått en grund för hur de
kan tänka och formulera sig kring klass och arbete, helst
tillsammans med andra. Det är bara att fortsätta och söka mer
information själv. Jag tipsar gärna.
Jag älskar att
skriva om de här sakerna, men det som driver mig är också att jag
inte är nöjd med det här samhället och arbetslivet. Den finske
författaren Väinö Linna skrev en bok om andra världskriget, Okänd
soldat, som de höga militära kretsarna inte alls var nöjda
med. De tyckte att Linnas bok var omoralisk, ofosterländsk och
demoraliserande. Linna själv ansåg att en sann krigsskildring också
var en protest mot krig. Jag tror det är så: att en riktig skildring av till exempel arbete,
könsförtyck och klassamhälle är en protest mot detsamma.
Första mötet för skrivcirkeln i Malmö är lördagen 13 februari. 15.00 hos ABF, Spånehusvägen 47.
SvaraRadera