Aino
Trosell – Socialsvängen
Aino
Trosell föddes 1949 och är bördig från Malung. 1978 debuterade
hon med Socialsvängen. Med tanke på att bokens huvudperson,
Elisabeth, kommer från Härjedalen och vid bokens inledningen jobbar
som socialarbetare i Göteborg är det lätt att dra parallellen till
Ainos eget liv – hon kommer från Dalarna och har också jobbat
inom socialsvängen i Göteborg. I essän Författarmyten
skriver hon att det som håller henne kvar i skrivandet är:
Oändligheten
av berättelser i gränstrakterna mellan fantasi och äkta liv.
Jag
säger inte att boken är självbiografisk, men helt säkert har hon
hämtat material från sitt eget liv (var annars?...). Anledningen
till att jag ens tar upp det är att jag ser det som tidstypiskt för
den tidens arbetarlitteratur. Facklitteratur som Gruva (Sara
Lidman) och Asbestarbetarna berättar (Mary Andersson)
trängdes med realistiskt prosa som Rapport från en skurhink (Maja
Ekelöf) och på sätt och vis kanske man kan se Socialsvängen
som ett slags ”faktion” – en blandning av fiktion och
facklitteratur.
Men
det är också uppenbart att realismen ibland är upphöjd eller
berikad. Aino Trosell talar med ett cykliskt bildspråk när hon
låter boken börja och sluta med scener om hur det ser ut på
Masthuggstorget, det torg därvid Socialbyrån ligger. Vid bokens
inledning river kommunalarbetare i brandgula skyddsvästar upp
asfalten och vid bokens slut är asfalten tillbaka (och torget
återbördat till sina egentliga invånare – Masthuggets a-lag).
Cirkeln är sluten, den ursprungliga ordningen råder åter, men
a-laget har fått en ny medlem, en rörmontör som går sjukskriven
för nerverna. Allt är inte exakt som tidigare. Elisabeth är
”tillbaka vid sin läst”: tillbaka i sin klass (ett ämne jag ska
återkomma till).
Så
här i återblick kan jag kalla Elisabeth för bokens huvudperson,
men halvvägs in i boken är det inte så självklart, ett tag
funderar jag på om den snarare faller in i kategorin
”kollektivroman” med föregångare som Människor kring en bro
(Josef Kjellgren) och till viss del Det druckna kvarteret
(Rudolf Värnlund), eller om det möjligen är att betrakta som en
novellsamling sammansatt av skickligt utskurna scener ur livet på
och kring en socialbyrå. Att arbetsplatsen eller yrket skulle vara
huvudpersonen. Men Elisabeth återkommer och hennes liv och
relationer blir bokens röda tråd.
Det
är kring hennes personlig kamp, mot sitt eget samvete och mot
institutionens välmenade stelbenthet, mot omgivningens och hennes
egna krav på klassresa, som boken kretsar. Det i huvudsak genom
hennes ögon och huvud problemen med välfärdsstaten tas upp (för
övrigt ett tema som Trosell delar med Salomonsson och Fridell). För
att använda Per-Albin Hanssons ord är det tydligt att det goda
samhället inte är uppnått:
”Det
goda hemmet känner icke till några privilegierade eller
tillbakasatta, inga kelgrisar och inga styvbarn.”
Även
om kampen på många sätt är individuell, privat och personlig är
den gestalterad så att man förstår att den inte för den sakens
skull är unik för Elisabeth – generationer av ”radikala”
eller ”välmenande” socialarbetare före och efter henne har
förmodligen brottats med samma frågor – att den vård man
erbjuder inte löser de problem som klienterna har, att trots att
hjälpen är en rättighet man har är det djupt förnedrande att
sitta på kontoret inför vad som i praktiken är en makthavare och
vända ut och in på sitt liv och redovisa varje kvitto. Den dubbla
förnedringen i att både vara utslagen och offentligt erkänna samma
faktum.
Man
kan säga att bokens klimax samtidigt innebär en vändpunkt i
Elisabeths dubbla klassresa: hon har utbildat sig och kommit upp sig,
men det visade sig vara ohållbart, därför vänder hon åter. Det
gör Trosell snyggt och symboliskt genom att låta Elisabets
återvända både språkligt och geografiskt. Hon reser tillbaka till
sina föräldrar i Härjedalen och börjar där åter tala dialekt
(vilket hon inte gjort tidigare i boken). Här är hennes återkomst
till föräldrahemmet:
- E hä någen da? Elisabeth flämtade till. Så mindes hon henne inte. Inte så stor och kraftfull. Den ena näven höll ihop koftan medan hon med den andra som skärm spejade ut i mörkret. Hon var inte rädd. Trygg och bredbent stod hon med det gråsprängda håret som en gloria över huvudet. Katten sköt fram mot matmodern och hon jagade bort den.
- Iväg med dej. Spring och sök råtter, sjasade hon och petade med foten ner katten från bron. E hä någen da? Försökte hon igen.
- Det är bara jag mamma. Stadstonfallet klingade främmande i den härjedalska natten. Elisabeth kom dröjande fram ur mörkret.
I
dialogen arbetar Trosell med flera olika kontraster, dels språket
naturligtvis – mamman talar dialekt vilket inte dottern gör (det
är värt att notera att man i Göteborg inte heller talar utpräglad
göteborgska), det skapar en kontrast mellan landsbygd och stad, dels
har den hemvändande dottern uppenbart fått sin bild av modern
förändrad – hon ser henne nu som stor och kraftfull och orädd
(underförstått inte som liten och svag och rädd). Håret som en
gloria gör att hon framstår som en räddare eller en ängel, modern
står i ljuset och dottern kommer fram ur mörkret.
De
kapitel som utspelar sig i Härjedalen gör också att verket i
slutändan blir mer optimistiskt. Det som tidigare har setts som att
det inte är värt något – hembygden och dess folk visar sig ha
ett betydligt mer fungerande ”socialarbete” än statens
institutionaliserade. Som av en ren slump och kontrast genom systerns
arbete (hon som det aldrig handlade om). Det är till och med så att
det inte bara handlar om ”socialarbete” utan om en organisering
av de som är direkt berörda. Allt sköts genom en livaktig
pensionärsförening som intressant nog är informell och
inkluderande (man behöver inte vara pensionär för att delta). Det
är här man kan se något slags alternativ till den socialhjälp som
har blivit en byråkratiserad välgörenhet som mal ner såväl
välmenade socialarbetare som socialbidragstagare.
Om
bokens klimax är resan till föräldrahemmet, så föregås det av
middagen hos chefen. Elisabeth kommer för sent och möts av dryghet.
Stämningen
är spänd från första början. De roller och maktrelationer som
existerar på arbetsplatsen bryts inte upp bara för att man nu är
där på ”fritiden”. Elisabeths osäkerhet förstärks av den
klassmässigt främmande miljön och det gör henne blyg och
förlägen. Hon jämför chefens villa med föräldrahemmet, jämför
möbler och tavlor: reproduktioner mot äkta, vanligt mot ovanligt.
De bjuds in att sitta i matsalen (inte köket). Elisabeths
psykologiserar sin egen osäkerhet inför överflödet och gruppen
med att individualisera sitt ”problem” och kalla det för ”social
fobi”. Till slut har bägare runnit över och hon utbrister:
- Försök leva era egna liv istället för andras. Ge fan i att rota efter snaskigheter som den värsta sensationspress … Hennes ord var som spottloskor mot de sidentapetserade väggarna.
Socialsvängen är en klasskildring: arbetarlitteratur.
Den handlar dels om arbete, dels om att komma från en landsbygd och
arbetarklassbakgrund och försöka göra en klassresa men inte
”lyckas” för att man helt enkelt inte klarar att passa in i en
förljugen värld.
Trosell
aktualiserar klass delvis genom att de värderingar som Elisabeth har
skiljer sig från de med en trygg medelklasstillvaro, dels genom
kroppsspråk och dialekt.
Aino Trosells hemsida och facebookgrupp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar