Jag har just läst Daniil Charms och jag, skriven av Fredrik Ahlfors och utgiven på Trombone.
Både Fredrik
Ahlfors och Daniil Charms har rakade skallar och skäggstubb, men den
fysiska likheten slutar inte där. En snabb googling säger mig att
det inte är samma person: Daniil Charms har funnits på riktigt.
Historien om honom är fascinerande och ett fragment av den står på
baksidan av boken. Ahlfors verk lider lite av det, jag väntar hela
tiden på att Charms skall dyka upp i historien – historien bakom
boken är intressantare än historien i boken, vilket kan låta hårt,
men efter avslutad läsning går jag och lånar Den fyrbenta kråkan
av Daniil Charms. På sätt och vis känns det lite ofint att
spekulera i författarens syfte, men jag inbillar mig att han inte
direkt gråter när han ökar intresset för Charms.
Charms var en rysk
författare som mördades av Stalins drängar under andra
världskriget. De hade visst inget bättre för sig under belägringen
av Leningrad. Utan någon som helst annan inblick i Charms dunkla
hjärna ter sig hans absurda historier och dramer som mer förståeliga
i den extremt absurda situationen han levde och dog i. Varför var
det så viktigt att mörda absurdister under brinnande världskrig,
belägring och svält?
Ahlfors prosa är
knapp, historien är lätt bisarr och rör sig i gränslandet mellan
overklighet och absurd verklighet. Tidvis blir jag irriterad på
prosan och berättelsen, jag lägger ofta ifrån mig den men tar
snart upp den igen. Jag vet inte riktigt vad jag gillar med boken,
eller vad jag ogillar, men något är det.
En kortis Daniil
Charms som tillsats till denna så kallade recension:
Den fyrbenta kråkan
Det var en gång en
fyrbent kråka. Egentligen, hade hon fem ben, men det är lönlöst
att ens prata om det,
Å så en gång
köpte sig den fyrbenta kråkan lite kaffe och tänkte: ”nåväl,
här köpte jag mig lite kaffe och vad ska jag göra med det?”
Och här, som till
all olycka, springer en räv förbi. Hon får syn på kråkan och
skriker: ”Äh,” - skriker hon, - ”du där, kråkan!”
Och kråkan skriker
tillbaka: ”Kråkan kan du vara själv!”
Och räven skriker
till kråkan: ”Du, kråkan, du är ett svin!”
Kråkan tog så
pass illa upp, att hon spillde ut kaffet. Och räven sprang bort. Och
kråkan klättrade ner på marken och gick på sina fyra, eller
rättare sagt, fem ben till sitt nedriga hem.
I Charms fiktiva
värld dör ”karaktärer” oavbrutet och till synes utan
anledning. Kanske är det en kommentar till hur lätt det var att dö
under hans livstid (han föddes 1905 under tsarens absoluta tyranni,
upplevde första världskriget och den efterföljande revolutionen
och inbördeskriget och dog slutligen 1942, under andra
världskriget).
Om jag inte
missminnner mig präglades Stalins litteratursyn av den osmaklighet
han kom att kalla ”Socialistisk realism”. Inte riktigt Daniil
Charms kopp vodka.
För övrigt skrev jag på mitt allra första bokkontrakt i tisdags.
Sitter och läser igen ikväll, missat mycket, haft så mycket att göra med manus och ichii. Perfekt fredagslektyr!
SvaraRaderaEtt tips vad gäller Daniil Charms: antologin Konsten är ett Skåp är det roligaste jag någonsin läst. Den kan vara knepig att få tag på, men är väl värt besväret och vartenda öre!
SvaraRaderaVänligen,
Johan