tisdag 7 augusti 2012

Höstens pluggande

I höst blir det (återigen) Lunds universitet för min del. Jag ska läsa en fristående kurs som heter Den moderna litteraturen. Jag var egentligen mest sugen på att läsa fortsättningskursen på Författarskolan, men tji fick jag. Det är dock inte hela världen. Jag har varit sugen på att läsa litteraturvetenskap länge, det jag söker är verktyg för att analytiskt läsa och förstå skönlitteratur - jag tänker mig dessutom att det ska hjälpa mig i mitt skönlitterära skrivande.

I dagens recensioner finns det ofta att trist tendens till att recensionerna och kritiken handlar mer om recensenten än om det lästa verket, något som bland annat Axess skriver om också, jag vet inte hur många gånger jag satt mig ner för att läsa mer om en bok och funnit att jag fått reda på vad recensenten ätit till frukost, tänkt om det ena eller det andra, sedan kanske lite om handling och en avslutande reflektion om recensentens känslor - nåja, det var det gnället. Verket i centrum!

Nu ser jag fram emot en satans massa läsande i höst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar