fredag 14 september 2012

Varför läser jag det jag läser?

I helgens bokbloggsjerka undrar Annika

Vad är det som lockar dig att läsa den genre/de genrer som du föredrar?

Det är en bra fråga och svaret är att det finns ett par olika anledningar:

En del böcker läser jag för att jag är nyfiken på stilen, att jag vill lära mig mer om den och kanske själv testa att skriva på samma sätt: en nästintill teknisk anledning där jag inte ställer så höga krav på själva berättelsen. Hit hör till exempel Herta Müller.

Jag läser mycket klassiker också. Det intresserar mig vad som har överlevt en längre tid. Jag har ingen kontroversiell smak i det här fallet och gillar ofta klassiker också. Just nu läser jag t ex Svindlande höjder av Emily Brontë (samt toklyssnar på Wuthering Heights av Kate Bush ...)



Det kanske kan ses som en kombination av de två ovanstående skälen, men jag läser också en del genrer som är nya för mig. Just nu läser jag Gunnlaug Ormstungas saga, en av islänningasagorna. Jag gillar böcker som utspelar sig på främmande platser och i andra tider. Jag är inte alls lika intresserad av svensk samtidslitteratur (vilket ju delvis är det jag skriver, så frågan är vem som kommer läsa de böckerna ...)

Svindlande höjderär en del av min kurslitteratur i Den moderna litteraturen, och ett alternativ hade ju varit att lyssna på Kate Bush sextio gånger istället för att läsa boken, men jag kan ju göra både och. Här är den kommentar på Youtube som fått flest tummar upp:
"I always did like the red dress music video better. The outdoor setting gives it more of an escaped mental patient vibe."

11 kommentarer:

  1. Jag har inget direkt tekniskt intresse av böcker :) men det där med främmande platser och andra tider håller jag helt med om!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också om att pröva olika genrer, framförallt för att utvecklas som person men också för att utveckla mitt skrivande. Jag skriver också om svensk samtid. I allra värsta fall får vi väl läsa varandras böcker om ingen annan vill ;)

    SvaraRadera
  3. Ja, vad är det som gör böcker till klassiker egentligen? Hur tänker du kring det?

    SvaraRadera
  4. Jag har nog inte heller något tekniskt intresse av skönlitteratur, men jag kan tänka mig att det är annorlunda om man skriver själv.

    SvaraRadera
  5. Det där med främmande platser och andra tider är något som även lockar mig. Att läsa olika genrer ger faktiskt väldigt mycket.

    SvaraRadera
  6. Åh, skriv gärna vad du tycker om "Svindlande höjder" sen. Är nyfiken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittills gillar jag den skarpt! Men jag skriver säkert några rader när jag läst ut den. Har läst ungefär en tredjedel nu och det skulle förvåna mig om jag börjar tycka illa om den nu.

      Radera
  7. Främmande platser och tider är ju underbart att kunna besöka med hjälp av böckerna :)

    SvaraRadera
  8. Nu ska jag göra min syster arg och lyssna på Kate Bush ;)

    Kan hålla med det där om att jag vill ha främmande platser och i andra tider hellre än svensk samtid.

    SvaraRadera
  9. Jag är dålig på att läsa svensk samtidslitteratur och dras också gärna till klassiker istället. Går förmodligen miste om mycket bra, ny litteratur, men jag planerar att bli bättre på det området någon gång framöver.

    Kate Bush har verkligen har prickat in boken med sin låt. Knäpp, desperat och stämningsfull... :)

    SvaraRadera
  10. Svensk samtidslitteratur är nog det jag läser mest. :)

    SvaraRadera