fredag 21 september 2012

Lite lånat, lite fått

I helgens bokbloggsjerka är uppgiften att

Berätta om en bok (eller flera) som du har fått, lånat, köpt, etc. den här veckan.

Som absolut sista reserv och i efterhand kom jag för två veckor sedan in på magisterutbildningen på Författarskolan (tillsammans med att jag läser en heltidskurs om modern litteratur blir det en hel del läsning) och delvis har jag lånat en del kurslitteratur, som till exempel Writing av Marguerite Duras, men framförallt har mitt boklånande haft samband med mitt nya romanprojekt (efteråret med Författarskolan tänker jag i alla fall ha ett utkast klart).

Den nya boken ska jag berätta mer detaljerat om senare, men arbetsnamnet är En hjältes död och då det visade sig att den där jävla Pär Lagerkvist snott min titelidé för 88 år sedan (han är lömsk) var jag tvungen att läsa novellen med samma namn, den finns i antologin Onda sagor. Ärligt talat så gillar jag Pär Lagerkvist mer och mer.

Min tilltänkta romanhjälte är en ganska våldsam och krigisk person och jag har bestämt mig för att läsa en del litteratur att modellera honom efter, eller åtminstone få några uppslag. Dels är jag intresserad av hur yrkessoldater ser på sig själva så jag lånade Krigare av Johanne Hildebrandt (en reportagebok om svenska soldater i Afghanistan). Dels ville jag läsa en mer skönlitterär krigsbok av någon som är ganska positiv till krig och soldatliv: det fick bli I stålstormen av Ernst Jünger (han var frivillig i första världskriget, sårades 14 gånger och var högt dekorerad, dessutom skriver han bra).



Någon som legat på att-läsa-listan alldeles för länge är Louis-Ferdinand Céline och jag har lånat hans Resa mot nattens ände, men jag har inte börjat kika på den än så den får jag återkomma in.

Sist men inte minst fick jag Sandland av Akira Toriyama skickad till mig av Bera. Jag har som målsättning att läsa inom många olika genrer och Sandland är en mangaserie som handlar om ett gäng demoner och en gammal militär som letar efter vatten (och slåss mot armén, sanddrakar och bovar) i ett framtida kungadöme där vatten är hårdvaluta. Det är spännande och ett grymt driv, vilket innebär att jag sträckläste den, däremot blev jag kanske inte allt för engagerad ändå, men det var utmärkt underhållning och förströelse.

Nåväl, det blev ett ganska långt inlägg! Idag gästbloggar jag också på Debutantbloggen om ett inlägg som handlar om varför man skall stjäla som författare.

15 kommentarer:

  1. Jag har bara sett mangaserier på håll, kan man säga. Möjligtvis har jag sett en film också, men jag är inte jättebra på att sätta etiketter på saker och ting så jag vet inte säkert :)

    SvaraRadera
  2. Den boken jag läste i helgen hade en romersk yrkessoldat i huvudrollen, "Skymningens nådatid" av Vibeke Olsson. Intressanta tankar om att vara soldat, i alla händelser. Vore intressant att läsa vad Marguerite Duras säger om skrivande..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, Duras är ganska flummig! Hon skriver mycket om ensamhet, men hon skriver väldigt vackert.

      Radera
  3. Har inte läst någon av de du nämner. Har däremot läst anna av Lagerkvist. Hans skriveri är riktigt bra!

    SvaraRadera
  4. Det var ett spännande projekt! Lagerkvist var det minsann länge sen jag läste.

    SvaraRadera
  5. Kul att du också fick en mangabok av Bera! Jag har också fått en den här veckan :)

    SvaraRadera
  6. Jag har lite blandade känslor inför Toriyama. Jag läste hans Kajika och tyckte om den. Men så läst jag något annat som jag definitivt inte tyckte om.

    SvaraRadera
  7. Alltid spännande tips här på din blogg!

    SvaraRadera
  8. Onda sagor ska jag läsa inom en snar framtid. I stålstormen verkar riktigt intressant! Ser att den finns billig som pocket på nätet så den kanske får följa med i nästa beställning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nästan bara läst krigsskildringar av författare som är mer negativa till krig (av förståeliga skäl ... krig verkar ju sådär lagom kul) så det är en udda upplevelse.

      Radera
  9. Läste Dvärgen av Lagerkvist en gång i tiden på gymnasiet. Skrev en recension på den om hur deprimerande den var och som läraren sedan läste upp för klassen. Har alltid tyckt om Lagerkvist sen dess.

    SvaraRadera
  10. Kul att du kom in på utbildningen och vad läckert med ett romanprojekt. Får mig att snegla lite på mina historier som hamnat vid sidan om :).

    SvaraRadera
  11. Jag har inte heller riktigt förstått vitsen med manga men jag är inte mycket för serieröverhuvudtaget. Jag har läst lite Yu-Gi-Oh med min 9-åring och då censurerat alla gubbsjuka inslag...

    SvaraRadera
  12. Vad roligt att du kom in på utbildningen. Hittade hit via jerkan.

    SvaraRadera