fredag 7 september 2012

Läser just nu ...

I veckans bokbloggsjerka frågar Annika

Vad läser du just nu?

Och här kommer svaret:

Idag hade jag helst inte velat träffa mig själv - Herta Müller: Det är min tredje bok av henne, och anledning är att jag gillar hennes stil, vilket är ett måste, för speciellt spännande är det inte!

Körsbärsträdgården - Anton Tjechov: Jag har tidigare bara läst Tjechovs noveller, och har i allmänhet lite svårt för drama, men den här tycker jag om. Den är ganska lågmäld (för att vara rysk och drama vill säga, vilket innebär att den kan sägas vara en smula hysterisk). Har hittills läst en akt av fyra och kommer nog inte ha några problem att avsluta den. Körsbärsträdgården är en del av min kurslitteratur i "Den moderna litteraturen" på Lunds universitet.

Svindlande höjder - Emily Brontë: Även den en del av kurslitteraturen, jag tror att jag har omedvetet blandat ihop den med Stolthet och fördom, och det är ju helt fel. Inga engelska herrgårdar här inte! Snarare vindpinade stugor på ljungheden. Jag gillar den skarpt!

Sedan läser jag lite facklitteratur till kursen också, men det lämnar jag därhän.

För övrigt kom jag in, som sista reserv och i efterhand, på Författarskolans fortsättningskurs. Vilket innebär att jag har en mycket bra plattform för mitt skönlitterära skrivande i ett år till. Det kommer bli väldigt mycket att läsa och skriva under hösten eftersom jag läser 150 %, har två barn och en massa annat att göra också så jag får se hur det blir med bloggandet. 

26 kommentarer:

  1. Jag har nog faktiskt inte läst något alls av Tjechov, vilket egentligen är lite konstigt eftersom jag gillar de där gamla ryssarna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, det finns ju så många gamla ryssar! Dostojevskij är nog favoriten egentligen.

      Radera
  2. Svindlande höjder är en av mina stora favoriter bland de engelska klassikerna :)

    SvaraRadera
  3. Jag läste Svindlande höjder när jag pluggade, och förväntade mig fina damer i gods som drack te hela dagarna, och blev positivt överraskad, bra bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hade ju samma fördom, det är synd. Men bra att man blir positivt överraskad.

      Radera
  4. Idag hade jag helst inte velat träffa mig själv - vilken fantastisk titel! Så kan man (läs jag) verkligen känna ibland. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, speciellt på morgonen innan det första kaffet ...

      Radera
  5. Både Tjechov och Svindlande höjder hör till mina favoriter. Men det är längesen jag läste Tjechov.

    SvaraRadera
  6. Har läst Hjärtdjur av Herta Müller. Den var fantastisk!

    Har också läst några noveller av Tjechov tidigare men det var längesedan nu.

    Även jag har i allmänhet svårt för att läsa drama. Det är ju egentligen skrivet för att framföras och inte läsas.

    Grattis till kursen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Hjärtdjur var bra, även Flackland (i alla fall delar av den var lysande).

      Radera
  7. Svindlande höjder är en favorit hos mig!

    SvaraRadera
  8. Min kommentar försvann tror jag, MEN det jag ville säga var att det är speciellt att läsa dramer och ganska kul faktiskt:) Man får liksom information om det som sker runt dialogen med scenangivelser och sånt och det blir ett annat slags läsande. Jag har dock bara läst dramer under tvång, dvs på littkurser av olika slag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Scenangivelserna är roliga! Och där är Körsbärsträdgården bra, det märks att han inte enbart riktar sig till "dramatikern" utan också till läsaren.

      Radera
  9. Det kan vara ganska lätt att anta att alla nu klassiska författare, och speciellt de kvinnliga, skriver om fina och tjusiga herrgårdar och rebelliska kvinnor i sina bästa år. Men en del, som Svindlande höjder, kan överraska en. Båda sorters böcker är däremot ganska mysiga tycker jag :)

    SvaraRadera
  10. Svindlande höjder är den enda av dina som jag läst!

    SvaraRadera
  11. Först och främst grattis till kursen. Jag gillar också Herta Müller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ett tips är att Hertas essäer kommer till hösten.

      Radera
  12. Körsbärsträdgården hade jag också när jag läste littvet på Lund. Kan nog ha varit lite slarvig och inte tagit mig igenom hela eftersom jag inte är så förtjust i att läsa dramer.

    Svindlande höjder är helt klart en favorit här!

    Och slutligen, grattis till att ha kommit in på fortsättningskursen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Många gillar Svindlande höjder och nu förstår jag varför.

      Radera
  13. Herta Müller har jag försky läsa flera gånger men inte riktigt fastnat för. Däremot hörde jag henne på mässan förra året. Spännande att lyssna till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg att hennes essäer kommer i höst. Det lockar mig i alla fall.

      Radera
  14. Jag fastnade aldrig riktigt för Körsbärsträdgården men Svindlande höjder är en favorit! Har läst den ett par gånger och upplever att den bara blir bättre och bättre ju mer jag tänker på den.

    Låter som att du har en intensiv och kul höst framför dig :)

    SvaraRadera
  15. Haha, nä det är ganska stor skillnad på Svindlande höjder och Stolthet och fördom! Men det de har gemensamt är att de är bra, båda två.

    SvaraRadera
  16. Herta Müller är verkligen en intressant författare. Har inte läst den du läser just nu men skulle hemskt gärna vilja.

    SvaraRadera
  17. Lycka till med läsandet och skrivandet!

    SvaraRadera
  18. Svindlande höjder var en fantastisk bok! Älskade varje ord i den boken. Och för mig är Heathcliff fortfarandeen av de mest fascinerande karatärer i litteraturens värld. :)

    SvaraRadera