måndag 24 september 2012

Skapa inte din egen historia

Min text som gästbloggare hos Debutantbloggen:

Dagens gästbloggare, Henrik Johansson, skriver krönikor för tidningen Arbetaren. För några veckor sedan skrev han också på sitt alldeles första kontrakt med ett förlag (Federativs). Boken Av kött och blod utspelas i restaurangbranschen och Henrik kallar romanen skämtsamt för en köksdeckare. Av kött och blod kommer ut 2013.

Skapa inte din egen historia
Låt oss för enkelhetens skull säga att du läser på debutantbloggen för att du tänker dig att så småningom skriva en bok, bli utgiven och debutera. Eller säg att du redan debuterat men vill skriva en ny bok: i vilket fall som helst behöver du en historia. Din fantasi tryter dock. Pappret är lika tomt som ditt huvud (det här är lätt för mig att skriva: det är en situation jag kan känna igen mig i).
Du kan inte skapa så låt mig föreslå en annan lösning: stöld.



Allting sprids, ingenting försvinner
Att allting sprids och att ingenting försvinner är inte bara en av fysikens grunder, det gäller i hög grad inom litteraturen också. Jag vill hävda att det finns en övertro på den egna fantasin och att man ibland underkänner vilken påverkan andra historier har på oss. Vi bombarderas av historier från barnsben: genom film och TV, muntliga berättelser och naturligtvis böcker. Det har skrivits böcker där författaren menar att det egentligen bara finns sju grundläggande berättelser och att allt som berättas bara är varianter på dessa sju.
Om det är sant vet jag inte, men det är ingen dum utgångspunkt. Det innebär inte att allt ser likadant ut, möjligheterna till variation enbart på temat att ett mord begås, utreds och sedan får sin lösning är i det närmaste oändliga.
För att ta ett exempel: en eller flera personer hamnar på en plats som för dem är väldigt udda och kanske skrämmande. Ett slags ”tänk-om”-roman. Tänk om man genom garderoben kan komma till en främmande värld? Tänk om ett människobarn uppfostras av en vargflock i djungeln? Temat är i stort sett likadant.
Så grunden i flera av de största och mest kända berättelserna är snarlika: Gulliver hamnar hos jättar och lilleputtar, Tarzan uppfostras av apor, Pippi Långstrump uppfostras inte alls, Mowgli av vargar. För det mesta är det huvudpersonens perspektiv vi får möta: chocken, skräcken och förvåningen av att hamna i Narnia eller Underlandet men ibland är det tvärtom; den som anländer vänder upp-och-ner på världen: som när djävulen anländer till Moskva i Mästaren och Margarita. Eller varför inte världens antagligen mest spridda och sålda historia: den om när Guds enfödde son anländer till jorden genom en jungfrufödsel.

En indian på Island
Själv har jag varit sugen på att skriva om ett människobarn som uppfostras av en orchklan, men det finns också intressanta historiska romaner på samma tema: i DNA hos nutida islänningar har man hittat spår av amerikansk ursprungsbefolkning, man antar att vikingarna ”fick med sig” en del personer, frivilligt eller inte, från sina äventyr utmed Nordamerikas kuster. Tänk om Hjortfot kom över med ett vikingaskepp och sedan reste vidare i Europa? Kanske vidare till Sverige eller England?

Slumpgenerator
Tryter fantasin verkligen finns det annat att tillgå: det finns slumpgeneratorer på nätet. Själv har jag använt en för att skriva en novell (som visserligen inte är skriven än, men i alla fall). Det kan vara en bra skrivövning att skapa något utifrån ramar som slumpats fram. Här är ett av mina resultat:
The story is about seven prostitutes. It takes place in a bank in a tourist town. The story begins with a funeral. The threat of terrorism plays a major part in this story.
Anledningen till att jag slumpade fram det här var att en av mina karaktärer skulle skriva en novell, och bestämde jag tema själv skulle det inte bli riktigt rätt, så jag slumpade. Novellen skulle utspela sig i Tyskland (min karaktär var tysk). Min synopsis baserad på slumpen blev såhär:
Namn: Sju systrar. Handling: En varm sommardag i Hamburg befinner sig sju prostituerade på banken för att reda ut arvet efter sin döda bordellmamma. I staden pågår ett toppmöte och plötsligt spärras gatan utanför banken av. Terrorister har placerat bomber i finanskvarteren. De sju har redan en dålig relation med ont blod bakom sig och när de stängs in tillsammans eskalerar deras interna konflikt.



Av kött och blod
Det känns inte mer än rätt att jag i slutet av denna artikel redovisar om jag själv har korpat eller inte. Och visst har jag det. Enligt judiska legender byggde en rabbin i Prag ett monster av lera, en Golem, för att försvara gettot gentemot antisemitiska pogromer. Min debutbok heter Av kött och blod och utspelar sig i Malmö. En gammal kocktradition är att man tager vad man haver så på en sliten restaurang bygger de anställda en Golem av kött och blod …

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar