fredag 28 september 2012

Att lära av gamla ryssar

I helgens bokbloggsjerka ger Annika oss uppgiften:

Återigen har jag hämtat inspiration till veckans jerka från ett av Peter Rozovskys inlägg på Detectives Beyond Borders: ”What have you learned from Crime Novels?” 
Då jag är väl medveten om att långt ifrån alla vurmar för deckargenren så kan ni naturligtvis applicera frågan på vilken genre ni vill.

Det var ovanligt klurigt, jag försöker tänka igenom fantasy och allt möjligt jag läser men det fick till slut bli "gamla ryssar" (kanske inte en genre litteraturvetare går med på men men ...).

Av de gamla ryssarna har jag lärt mig:
1. Att alla grät, skrattade och grälade oavbrutet i Moder Ryssland. (Och drack vodka!)
2. Alla alla läste Schiller eller åtminstone påstod sig göra det.

Hmm, det var nog allt jag kan komma på på rak arm. Jo, sedan dräller det av franska guvernanter också.

7 kommentarer:

  1. Jag tror punkt 1 fortfarande är sann :)

    SvaraRadera
  2. Lite kul lärdomar. Kan säkert stämma:))

    SvaraRadera
  3. Nummer 1 är definitivt den bild man oftast får av Ryssland i litteraturen :)

    Undrar vad det var för särskilt med franska guvernanter? De tycks ju vara rätt vanligt förekommande.

    SvaraRadera
  4. Om det inte finns en genre som heter "gamla ryssar" så borde det finnas en sån genre.

    SvaraRadera
  5. Inte bara i litteraturen får man bild 1 av Ryssland... Så tänk vad man kan lära sig:-)

    SvaraRadera
  6. "Gamla ryssar" borde utan tvekan få en egen genre!

    SvaraRadera
  7. "Att alla grät, skrattade och grälade oavbrutet i Moder Ryssland." och medans alla var upptagna med det, passade Satan på att besöka Moskva!

    SvaraRadera