fredag 29 juni 2012

Natt klockan tolv på dagen - Arthur Koestler






Helgens fråga i bloggboksjerkan är

Vad läser du just nu?

Och jag läser några olika böcker, mer eller mindre aktivt, men främst Natt klockan tolv på dagen av Arthur Koestler. Boken har kallats semi-fiktion och handlar om rättegångarna mot "oppositionella" kommunister under Stalins tid. Hittlls (två tredjedelar in) är den otroligt bra. Huvudpersonen är Rubasjov, en kommunist av det gamla gardet som varit högst uppsatt men nu är fängslad. Boken börjar med hans arrestering. För den som gillar George Orwells 1984 rekommenderar jag den extra varmt.

Anledningen till att jag läser den är att jag skickade in en text till Världens Ende (en text- och serieantologi som kommer ut lagom till bokmässan). Min text, med arbetsnamnet Expedition Federley, antogs och en av redaktörerna liknade stämning i min novell med Natt klockan tolv på dagen vilket naturligvis lockade mig att läsa boken.


Sedan bläddrar jag då och då i Aforismer av Paul Valéry, som är perfekt läsning då man mest vill plocka upp något och mest läsa några kloka eller tankeväckande ord. Den kräver inte att jag sätter mig in i någon handling eller karaktärer ... Här är ett litet smakprov:
Människorna skiljer sig från varandra i det de visar och liknar varandra genom vad de döljer.

Jag skriver själv, företrädesvis skönlitteratur, och just nu är jag intresserad av hur användandet av groteska karaktärer och beskrivningar används inom satir, så jag läser också Gargantua av Francois Rabelais och Dumskallarnas sammansvärjning av John Kennedy Toole.

Darkness at noon på Adlibris.

10 kommentarer:

  1. Åh, jag är överförtjust i Gargantua. =D

    SvaraRadera
  2. Dumskallarnas sammansvärjning, en fantastiskt rolig bok. Hoppas du gillar den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar den, men har egentligen knappt tid att läsa den just nu :/

      Radera
  3. Förstår att du blev lockad att läsa Natt klockan tolv på dagen av det! :)

    SvaraRadera
  4. Har inte läst något av det du nämner, men är lite nyfiken på Dumskallarnas sammansvärjning :)

    Sv: Asken Yggdrasil är en bra bok, men han tycks ha fått lite av den kronologiska ordningen om bakfoten. Jag kan däremot varmt rekommendera Fornnordisk mytologi enligt Eddans lärdomsdikter av Lars Magnar Enoksen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktafel i faktaböcker låter ju typiskt tråkigt!

      Radera
  5. Aforismer låter intressant ....:)

    SvaraRadera
  6. 1984 gillar jag skarpt, så då får jag nog kolla upp Natt klockan tolv på dagen... Tack för tipset!

    SvaraRadera
  7. Instämmer du med lektörens liknelse då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Delvis, jag eftersträvade en känsla av vanmakt och det lyckades förhoppningsvis.

      Radera