Droppar i folkhavet,
Maria Sandel
Min anmärkning: analysen skrev som en del av en kurs i arbetarlitteratur, vilket förklarar den lite udda akademiska tonen. Trevlig läsning!
Maria Sandel föddes
1870 och var en av de första arbetarförfattarna. Hon kom från en
fattig familj, arbetade själv bland annat som hembiträde och
textilindustrin. Med tiden fick hon in del pengar på skrivande och
kunde kombinera det med hemarbete för att få det att gå ihop.
Själv arbetare, aktiv i arbetarrörelsen (speciellt den
socialdemokratiska kvinnorörelsen) och skrivande om arbetare är det
inte svårt att koppla henne och hennes verk till
arbetarlitteraturen.
Droppar i
folkhavet är ett realistiskt
verk som nästan uteslutande handlar om arbetare, i bred bemärkelse,
och gavs ursprungligen ut av Tiden – ett socialdemokratiskt förlag.
Jag utgår här från en definition av proletärer/arbetare som
människor som saknar annat att sälja än sin arbetskraft och lever
utan betydande reserver. Namnet på romanen: Droppar i
folkhavet, antyder tydligt att
de boken handlar om inte är några unika människoöden om
enastående individer ur de härskande ätterna utan att de närmast
är slumpvis utvalda från det stora folkflertalet. Jag uppfattar det
som att boken är riktad till arbetarkvinnor – de är bokens
huvudkaraktärer och temat behandlar kvinnors sexualitet och
avhållsamhet. Det är en bildningsroman som handlar om den unga
Gerda Spant. Den utspelar sig nästan uteslutande i
arbetarklassmiljöer, oftast i hemmet. Genom det tydliga, förmanande
temat används litteraturen som ett politiskt redskap.
Något
som jag betraktar som typiska drag för den här tidens
arbetarlitteratur är den skolande ambitionen – den pekar, för
läsaren, klart ut problem och föreslår lösningar (jag återkommer
till vilka problem och vilka lösningar). Vidare är språket ganska
svårsmält (i alla fall för mig), men jag vet inte om dåtidens
läsare skulle ha haft problem med det. Ett exempel:
”Han kom alltså
mycket lätt till den slutsatsen, att hans mest sangviniska
förhoppningar om hämnd på brodern, medelst ett skändande av
dennes tilltänkta hustru, hade alla utsikter att lyckas.”
På
sätt och vis är det tidstypiskt för Droppar i folkhavet, som kom
mellan arbetarlitteraturens genombrott och dess guldålder, att den
är ganska traditionell i sin berättarstruktur. Den kom ut inom
modernismen slog igenom på allvar med sina formexperiment.
Det
är lätt att följa vem som tänker och säger vad, och romanen har
få tidshopp som kan förvirra läsaren. Det är lätt att ta till
sig budskapen och berättelsen; verket kräver ingen erfaren läsare,
förutsatt att man klarar språket. Mycket litet finns att läsa
mellan raderna: Sandel, som den allvetande berättaren, talar i
allmänhet om vem som är ond eller god och vems ord vi ska lyssna på
och ibland även vad som kommer att hända:
”Sant är att
hon gjort klart för sig att hennes lilla kapital var förlorat, men
hela vidden av Ulriks bedrägliga förfarande skulle hon först
framdeles inse.”
Andra
drag uppfattar jag som mer atypiska: den actionspäckade inledningen
förvånade mig, det är ingen lång uppstartsperiod här inte, utan
som läsare kastas man snabbt in i texten. Jag kan också lätt tänka
mig att diskussioner kring ämnen som abort, prostitution och
homosexualitet var kontroversiella.
I romanen
aktualiseras klass på oräkneliga sätt: karaktärernas språk,
deras val, arbete, boende och mycket annat filtreras konstant genom
deras plats i samhällets hierarki, deras kön och deras bristande
tillgångar. Jag skall försöka visa hur.
Bokens antagonist,
Ulrik Isberg, är en helt igenom dålig människa. Man kan lockas att
se honom som ett psykologiskt porträtt där ingen annan förklaring
av hans ondska görs än att han har ”tattarblod” –
en förklaring som kanske är tidstypisk men inte speciellt
sympatiskt, men i ljuset av bokens inledning är det inte så enkelt.
Sant är att hans kriminalitet inte förklaras av hans sociala
position, men jag menar att den ändå förklaras genom hans
bristande klassmedvetande. Han börjar med att råna en
välbärgad man (som till på köpet just ska köpa sex). Här trodde
jag ett ögonblick att Sandel tänkte skulptera honom utifrån en
Robin Hood-arketyp (den ädle rövaren) men snart visar det sig att
bottenlöst usle Ulrik direkt efteråt (och med mycket pengar på
fickan) lika gärna stjäl från en fabriksarbeterska – nämligen
bokens huvudperson, Gerda Spant.
Ulrik hyser heller
ingen arbetsmoral eller yrkesstolthet:
”Han var lättlärd
och händig, fuskare i många yrken, skicklig i intet, och drev snart
upp sitt ackord, så att förtjänsten blev rätt god.”
För att fortsätta
med Ulrik hoppar jag över till språk och ett par exempel på hur
Sandel i sin tämligen dialogdrivna bok använder olika markörer för
att visa klasstillhörighet. Trots att han och Rudolf är bröder
(och då borde prata ganska lika) är deras språk olika. Brodern är
allmogeman, en rejäl bonde till skillnad från den kriminelle Ulrik
(som svär och talar slang).
Första repliken är
Rudolfs, sedan har de ordet varannan gång:
- Du stal väskan från flickstackarn. Fram med mitt brev, om du har det i behåll!(…)
- Tror du att man gömmer på sånt förbannat nuckpjoller? Och du ska kallas karl! Du satt väl på dynghögen hemma och plitade i månskenet, va!
- Det var gott nog att läsa tycks det.
- Tusen varma kyssar från din trofasta – Fy fan, det var mer än nog med halvarket jag fick tag i.
(Min anmärkning:
Jag tog mig friheten att skära bort allt utan själva dialogen.)
Ulriks tal skiljer
sig från Rudolf till exempel i det att han svär mer, han använder
småord (va, väl), förkortar (sånt), slang (plitade, nuckpjoller)
– han uttrycker sig mer talspråkigt, ordrikare och ”ofint” och
på det sättet markerar Sandel hans deklasserade tillvaro som
småtjuv och hallick.
I
en annan scen pratar två prostituerade kvinnor, Naima och Sonja,
som, även om de delar samma yrke, uttrycker sig olika. En av dem är
nämligen lyxprostiturerad (Sonja) som inte alls är lika desperat
som den andra:
- Familjeflickor är alltid värst, när de slagit sig lösa. Vi hade en sådan, lika bildad som du är, på hemmet sist jag var där –
- Tig om mig, avbröt Sonja barskt. Tala om dig och ditt, om du inte kan vara tyst.
- Hålla käften, heter det. Förresten längtar jag tillbaka till hemmet ibland. De var snälla mot en där. En vacker dag går jag dit igen, sade Naima buttert.
- Blir det femte gången?
- Nej fjärde bara, ers försmädlighet.
Som
synes har Sonja en annan bakgrund; hon är en bildad familjeflicka.
Naima kontrasterar hennes bakgrund mot sin egen outtalade, samt pikar
fina flickan med ett ers försmädlighet. Tydligast blir deras
språkliga skillnad naturligtvis när Naima menar att det inte heter
”Tig” utan ”Hålla käften”. Den icke-lyxprostituerade, med
en mer obildad bakgrund, använder ett mer ”vulgärt” uttryck. I
övrigt visas skillnaden mellan de två kvinnornas klassbakgrund
genom saker som att Naima har problem med sedlighetspolisen, medan
Sonja har rika beskyddare och aldrig störs av ordningsmakten; Naima
har en förkärlek för prål och krims-krams och Sonja har en
bildad, sparsmakad smak; Naima har det alldagliga Andersson som
efternamn medan Sonja heter Glimmer. Naima är rädd för vissa av
sina kunder men är i så desperat behov av pengar att hon går till
dem i alla fall.
De
två kvinnornas relation är präglad av deras klassbakgrund och
klassposition.
Sandels
huvudsakliga tema är arbetarkvinnans sexualitet – eller om jag
skulle försöka uttrycka det lite mer precist: hur arbetarkvinnornas
sexualitet begränsas genom deras sociala ställning.
Gerda
Spant blir kär och därefter med barn, i antagonisten Ulrik Isberg,
vilket är bokens huvudkonfliktlinje. Droppar i folkhavet förespråkar
försiktighet och avhållsamhet för arbetarkvinnor och det är i
skenet av bokens historia lätt att förstå: karlarna är till stor
del bedrägliga och/eller suputer.
Ulriks
svek och separationen från honom får stora konsekvenser just för
att Gerda är arbeterska:
hon
blir lurad på sina reserver eftersom hon litar på mannen, hon har
ingen att låna pengar av (ej heller något att panta), äger inte
sin egen bostad, och när barnet kommer har hon betydligt svårare
att sälja det enda hon har kvar att sälja: sin arbetskraft.
Men
det är genom sin flit och sin arbetsmoral som hon får hjälp. När
Morsan funderar på om Gerda ska få flytta in eller inte får Morsan
syn på hennes saker:
”En
kam och så särkarna. Hon synade kammen. Oklanderligt ren och hel.
Hon skakade ut särkarna, kände på väven, granskade sömmarna,
nickade åt mönstret, ”mycket bra”.
Rätt
och slätt, oblekt domestik, handsöm, märkta. – Den flickan
förtjänade ett handtag.”
Morsan
och Gerda har ett skötsamhetsideal som bland annat Ronny Ambjörnsson
har diskuterat i ”Den skötsamme arbetaren”, något som är tätt
förknippat med nykterhet och socialdemokrati och ibland med närmast
frireligiösa drag: För att kunna förändra världen till det
bättre krävdes skötsamhet, renlighet, nykterhet och organisering.
Samtidigt finns en medmänsklighet och förståelse för den som tar
till flaskan, och en medvetenhet om att den stränga arbetsmoralen är
svår att hålla för den som är sjuk.
Det
finns något både förståeligt och problematiskt med
skötsamhetsidealet. Naturligtvis krävde den uppgift arbetarrörelsen
hade företagit sig organisering och uteslöt hämningslöst superi,
men jag tycker mig också se drag av att man tar efter borgerliga
ideal och romantiserar medelklassen (ett argument, inom
arbetarrörelsen, för skötsamheten var att man skulle visa de
härskade att man minsann också kunde uppföra sig med takt och ton,
var väluppfostrade, istället för att se att uppfattning om vad som
var takt och ton i sig hade varit normerade och klassbaserade). Jag
svävar kanske bort från boken en smula här men slänger in ett
stycke för att åskådliggöra:
”När
Gerdas hemsömnad tröt eller icke brådskade plägade hon gå i
familjer och sy. Hon gjorde det gärna, ty förtjänsten var god och
samvaron med människor i en annan, oftast högre samhällsställning
än den hon själv intog, berikande, enär den gav näring åt
tankarna, vidgade synkretsen. Över huvud bemöttes hon väl. Hon
njöt av att äta vid prydligt dukade bord i vackra rum, hennes
naturliga takt ledde alltid över de svårigheter, som bristfällig
uppfostran och tarvligare levnadsvanor medförde.”
För
att återkomma till bokens tema – förespråkande av sexuell
avhållsamhet för arbetarkvinnor – vill jag avsluta med att säga
att det förvånar mig att Sandel helt undviker diskussionen om
preventivmedel, det är en lucka i hennes argumentation. Kanske för
att det var olagligt att på den tiden sälja, informera eller
propagera för preventivmedel. Den så kallade Lex Hinke efter Hinke
Bergegren.
Boken är intressant som tidsdokument och av särskilt intresse för den som är intresserad av tidig arbetarlitteratur i allmänhet och arbetarkvinnors litteratur i synnerhet. Kanske något för Feministbiblioteket?
I slutet av förra året startades Maria Sandel-sällskapet. Jag har dock inte hittat någon hemsida för föreningen.
En kort recension av Enn Kokk.
Här hittar du boken: Adlibris Bokus Murbruk Förlag
Hej Henrik!
SvaraRaderaNej det finns ingen hemsida ännu för Maria Sandel-sällskapet men det ska bli en. Vi finns på face-book dock och vi har just genomfört vår första vandring i två timmar på Kungsholmen i Maria Sandels spår.
Kjersti Bosdotter/kassör i sällskapet
kjersti.bosdotter@ifmetall.se
Tack Kjersti!
SvaraRaderaKul med vandringen!
Nu hittade jag er adress också:
http://www.facebook.com/pages/Maria-Sandel/106436459377960
Hej Henrik,
SvaraRaderaNu har Maria Sandelsällskapet en hemsida där du kan hitta en hel del intressant om henne. www.mariasandel.wordpress.com. Vi finns även på facebook, där vi försöker lägga in minst ett inlägg varje vecka. Hälsningar, Ewa Bergdahl, ordf i Maria Sandelsällskapet