fredag 22 januari 2016

Pojkar som kampfiskar

I helgens bokbloggsjerka ställer Annika en klurig fråga:

"I stället vill jag veta vilken bok/vilka böcker du tycker är bäst som är baserad/e på tv/film. Det är även möjligt att vända på den här frågan: tv/film -> bok/böcker. Du väljer själv vilken variant du vill svara på."

Jag har funderat länge och hårt och kan faktiskt inte hitta något vettigt svar på favoritböcker som är baserade på filmer/tv-serier. I de fall jag läst sådana tycker jag snarare att de varit ganska dåliga: lite som "nu ska vi klämma några kronor ur den här filmen genom att ge ut en crappy bok".

Däremot finns det ju massvis med bra böcker som blivit bra filmer, så jag tar den lätta vägen. Har brytt mitt huvud för att inte komma med de mest uppenbara svaren heller (som för mig är Stephen Kings The Shining, Anthony Burgess A Clockwork Orange och Mystic River av Dennis Lehane).

Ibland funderar jag på vilka skådisar som ska spela rollerna i min roman, men det är ju en annan fråga.

För ganska många år sedan såg jag filmerna Outsiders och Rumble Fish men visste inte då att de var baserade på böcker av Susan E. Hinton. Nu är jag i och för sig inte säker på att jag skulle gilla dem lika mycket idag, men jag får väl prova. Det är ungdomsböcker som utspelar sig i tuffa amerikanska miljöer. Bägge filmatiserades 1983 av Francis Ford Coppola.

Efterhand har jag tänkt att titeln Rumble Fish ("Kampfisk") är en liknelse. Kampfiskarna likställs med bokens karaktärer, killarna i ghettot, hur de i de trångbodda områdena strider och kämpar mot varandra. Något de hade kunnat undvika i en annan miljö (lång utveckling här!):

Citerar en bit från wikipedia:
"Redan när hannarna uppnått några månaders ålder, börjar de simma fram mot andra hannar, ställa sig vinkelrät mot dem, och spreta ut med alla fenor i den imponerställning som är avsedd att skrämma och provocera konkurrenten. Därefter börjar de slåss, varför man måste isolera dem. Odlingen gränsar därför ibland till djurplågeri, eftersom man oftast håller redan månadsgamla ungdjur isolerade i mycket små behållare fram till försäljning.
I akvarium håller man hannarna ensamma, eller med flera honor. En ensam hona blir i små akvarier ofta så "driven" av hannen, att hon dör. Det kan fungera med fler än en hanne om akvariet är tillräckligt stort, bortåt 600 liter eller mer, och om det finns många gömställen samt om hannarna är odlade efter det "mindre" aggressiva urvalet."

Eller så kan ni se klippet med Matt Dillon och Mickey Rourke:

17 kommentarer:

  1. (Anthony Burgess skrev A Clockwork Orange 1962, hemskaste film jag sett)

    SvaraRadera
  2. Det känns som att jag borde ha sett Rumble fish (rollistan består av många favoriter), men jag kan faktiskt inte komma ihåg om jag gjort det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De två filmerna är rena 80-talskalasen.
      Outsiders har också en galen rollista:
      Matt Dillon, Patrick Swayze, Rob Lowe, Ralph Maccio, Emilio Estevez och Tom Cruise.
      Se bägge!

      Radera
  3. Jag har nog en del Stephen king som jag borde kunna skriva in men jag minns inte riktigt de jag läste för 15 år sedan så får nog bli en omläsning för att veta om filmen eller boken är bättre :)

    SvaraRadera
  4. The shining är ju grymt bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Men tydligen var inte King så nöjd med filmen. Men han ska nog hålla sig till böcker.

      Radera
  5. Inte en enda titel som jag läst eller sett

    SvaraRadera
  6. Dennis Lehanes böcker blir bra som film. Mystic River var jättebra liksom Patient 67

    SvaraRadera
  7. Bra förslag min son gillar Francis Ford Coppola filmer så han har nog sett dem. Jag har sett The Shining

    SvaraRadera
  8. Känner väl igen titeln Rumble Fish men om jag sett den? Ingen aning...

    SvaraRadera
  9. The shining skrämde ju slag på en som liten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de cyklande ungarna är värst, i filmen.

      Radera
  10. Rumble Fish var det länge sedan man såg, hade ingen aning om att det var en filmatiserad bok. Filmen av Coppola var bra i varje fall, såsom jag minns den.

    SvaraRadera
  11. Jag har både sett och läst Outsiders, men tror jag tyckte bättre om boken. Den har jag i alla fall läst flera gånger, medan jag sett filmen en gång. Blir lite nyfiken på Rumble Fish, så jag får väl se om jag kan få tag på den.

    SvaraRadera
  12. Nu fick du mig att tänka på tv-serien "Tusenbröder" - först då fick jag veta att det var ett uttryck för abborrstim! Clockwork Orange är så länge sedan att den borde jag kanske se om. Om jag törs ...

    SvaraRadera
  13. Jag minns att The Clockword Orange var en synnerligen märklig film, men jag har inte läst boken.

    SvaraRadera
  14. A clockwork orange var det länge sedan jag såg, jag tyckte att den var hemsk. Måste kanske se den igen... eller inte... ;)

    SvaraRadera