Ove Allansson gick
bort den 9 januari 2016. Han var, precis som jag, med i
Föreningen Arbetarskrivare, men vi träffades tyvärr aldrig. Jag
kan inte säga något om hur han var som människa, det får ni söka
er någonstans för att finna. Däremot har jag försökt lära mig
lite av honom. Dels genom att läsa hans böcker, men också genom
vad han hade att säga om ett problem jag själv brottats med: att
skriva om arbete och teknik utan att det blir för jävla tråkigt
och långsamt.
Ove intervjuades i
en bok av Lars Åke Augustsson som heter Att skriva romaner och
noveller. Det är den upplagan som är utökad med
författarintervjuer (Ordfront 1997).
Jag tycker väl
också att vi har vissa gemensamma nämnare, dels har har brottats
med samma problematik som mig själv. Han kommer också från en
muntlig berättartradition och skriver främst om sitt yrkesliv (som
sjöman). Till det har han också en del samhällskritik. Han har
alltså beskrivit både arbete, teknik och politik invävt i en
berättande prosa. Problemet jag tänker på är att beskriva t ex en
arbetsplats eller ett samhällsproblem så att det på ett naturligt
sätt införlivas i texten utan att tynga ner prosan allt för
mycket. Det blir en växelverkan mellan fiktion och fakta – att få
fakta att arbeta för storyn och inte mot den. Jag tänker
mig att det är ett problem som rör nästan alla som skriver,
eftersom man i någon mån arbetar in sina egna erfarenheter i
texten. Allansson ger inga lätta svar, men det behövs inte heller,
genom själva diskussionen så börjar det ändå röra sig i mitt
huvud. Han skriver att ”den som har det yrke som skildras i
berättelsen ska kunna läsa utan att finna fel”. Och det tycker
jag är en bra målsättning, en målsättning jag själv försöker
följa.
För min egen del
är det en balansgång mellan att å ena sidan bli för tydlig (och
långsam) – att för noga beskriva detaljer till hur det t ex går
till att laga en viss rätt, och, å andra sidan, helt enkelt utlämna
detaljer (att inte förklara vad rasken, tråget, svalen är eller
har för funktion). Att utlämna detaljer kan delvis förvirra
läsaren, men kanske också göra världen mer ”magisk”, om
läsaren går med på att inte förstå allt. Allansson skriver också
att ”Min erfarenhet är att vinner jag i tilltro i
faktabeskrivningen vinner jag tilltro även med det som är fiktion”
– och spontant känns det väl som det stämmer.
Ett handfast tips
han levererar (och som jag inser att jag redan använt) är att skapa
en spännande situation kring tekniken: ”knepet att beskriva en
viss tekniks betydelse genom att måla upp en spännande händelse
kring krångel med just den tekniken” – fakta förmedlad genom
spänning.
Vidare varnar han
för att ju större intresse för teknik och politik man har desto
större är risken att mera tekniska eller politiska detaljer än vad
som är nödvändigt.
Sedan finns det ett
par mer allmänna lärdomar som man antagligen måste bli påmind om
ibland: att man ska läsa så mycket som möjligt, att han jobbar
från 8 på morgonen till 4-5-tiden. Hårt arbete, kontinuitet,
läsningen och skrivande. Det är så man gör.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar