Jag läser Bodil
Malmstens Så gör jag och hon citerar Goethe: Man märker
ansträngningen och blir beklämd.
Det är ett bra
citat. Talande. Det är min åsikt tills jag läser den malmstenska
omskrivningen: Märker man mödan är det inte litteratur.
Hon inleder
meningen med tre ord som börjar på samma bokstav. Anfäkta och
anamma! Ansträngd allitteration!
Beroende på
intresse, läsvana, om man själv skriver och en del andra saker så
är man förr eller senare dömd att märka ansträngningen. Man ser
knepen. Där man inte märker dem är det kanske för att det är den
lika konstruerade journalistprosan som slinker ner lika lätt som
vatten. Återstår tre val: att blunda, att leva i ständig
beklämdhet eller uppskatta ansträngningen.
Är förresten inte
frånvaron av ansträngning mer beklämmande?
Vad är nackdelen
med att ansträngningen märks? Det bryter illusionen. Det är inte
trovärdigt. Så är det verkligen, och det är ett problem om man
vill bli insugen i en prosavärld. Om man intresserar sig för
stilen, metafiktionen, för leken med orden och gränsen mellan fakta
och fiktion, då är det inget problem.
Att bryta
illusionen är lätt. Jag anar att läsande och skrivande är ett
djupt onaturlig tillstånd för människan.
Här hade det varit
passande att skriva någon om samtidsprosans misär men det finns
annat att skriva om. I läsandet är det få saker som roar mig så
mycket som den bastardgenren som finns mellan fakta och fiktion.
Jorge Luis Borges skrev om Pierre Menard, som skrev Don Quixote på
nytt, Georges Perec skrev en akademisk text om hur sopraner reagerar
på tomatkastning, Pär Thörn gör stor litteratur av inventeringar.
Om Frank W Lorenzens förra text på svenska skrev jag att den "har
gett mig en oemotståndlig lust att skriva osaklig sakprosa."
Tjusigt värre! |
Post scriptum
av Frank W Lorenzen, utgiven av Trombone förlag, är en en text som
anstränger sig.
Det är årets
första riktigt soliga vårdag när jag sätter mig för att skriva.
Vid huset mittemot står en grupp svartklädda män utanför en port.
När jag tittar närmare på gruppen ser jag att det bara är två
personer. Jag misstog de klara svarta skuggorna mot det ljusa teglet
för två män till.
Post scriptum
består av en novell, Under namnet, tre "meningar"
(ännu kortare kortprosa med än mindre dramaturgi: snarare
betraktelser) och ett efterord av Jonas Rasmussen, som också
översatt från danska.
Under namnet
börjar som en tredje-personsnovell men byter snabbt till
andra-person då huvudpersonen, en till det yttre tämligen ordinär
medelålders man, talar till sin publik. Duet anar någon i spegeln
bakom sig, han är förföljd av sig själv.
Vad som följer är
huvudpersonens jakt på en undflyende person som han inte vet vem det
är eller varför han jagar.
Novellen är
svårsmält på ett intrikat sätt. Jag sugs in i texten i ena
stycket för att spottas ut i nästa. Det står mer om frånvaro än
om närvaro.
"Efter bara
tre kvarter i en riktning som inte alls känns slumpvis, genom en
stad som inte låtsas låta känna igen sig, ser du dig omkring efter
någonting som inte visar sig vara ett café. På de få stolar där
ingen sitter, hänger antingen en tröja eller en väska över
ryggstödet, för att markera att de är upptagna."
Främlingar kommer
fram och säger märkliga saker, Ynglingen ser ut att ha åldrats.
Någon säger något till duet, tror han, egentligen läste de bara
högt från ett papper. Lorenzen skapar en osäker läsning, vilket
tidvis är påfrestande, men också ger en hunger efter mer. Jag
uppskattar speciellt bildspråket med hänvisningen till havet:
huvudperson är på land och går i medlut, för att ta ett exempel.
Tidvis är dialogen uppställd som i ett drama, tempus förändras
utan att jag förstår riktigt varför. Mannen som huvudpersonen
letar efter heter Jon W Hartmann och en liten pojke heter Jonas. Jag
kommer att tänka på Milo i Pusher: Franke, du fuckar meg!
I början av
novellen såg huvudpersonen i sin spegel, senare dyker Hans Schpegel
upp ... Det finns en finstämd humor i texten. Men det är
framförallt en bråkig, bastardtext som får en att fråga vad man
egentligen har läst, varför det är skrivet och i vilken mån
historien skrivs av läsaren och lever vidare i densamma. Slutet
knyter ihop texten, på ett sätt som så här i efterhand känns
självklart, trots det missade jag det med hästlängder.
Men framförallt
lämnar slutet en mycket angenäm känsla efter sig. Vilket är
imponerande för något som tidvis kändes svårsmält, eller kanske
är det tvärtom. Att nöje ibland kräver ansträngning och möda,
både av läsare och skrivare.
Post scriptum går att köpa på Bokus men är billigare direkt från förlaget. Enligt Bokus har de kunder som köpt den också köpt samtliga Fifty shades-böcker.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar