Den senaste månaden
har ”Dokument Inifrån” visat dokumentärer om hur det är att
arbeta på McDonalds och Phone House: företrädesvis unga arbetare
har hånats, förnedrats och hetsats av sina chefer. Bland annat
tvingades en kvinna göra rent en toalett med en tandborste och grova
påhopp har varit mer regel än undantag. Företagens ledningar har
svarat att påhoppen har varit undantag och inte regel.
Mitt första
jobb var på McDonalds och även om vi inte var riktigt så hårt
utsatta var det nog för att dementera att det inte finns något
systematiskt och strukturellt problem. Problemen hänger dock mer
ihop med kapitalismen än med ”amerikansk företagskultur” eller
just den hamburgerkedjan. Visst har de enstaka småpåvarna agerat
som svin, och det skall inte tolereras, men de bär inte ensamma på
ansvaret. Med hög arbetslöshet och ett jobb som inte kräver längre
utbildning blir personalen lätt utbytbar. Det innebär inte bara att
man tar vilket skitjobb som helst, utan framförallt att man tar
vilken skit som helst på jobbet. I de här jobben är sättet att få
folk att arbeta hårdare en direkt kontroll utövad av närvarande
chefer som, i och med rätten att leda och fördela arbetet, har
mycket stor makt till sitt förfogande. Mot såväl tillfälliga som
fast anställda. En makt de har krav på sig uppifrån att
utöva. De man väljer till utnämna till lägre chefer har de
”kvaliteter” som krävs: de slickar uppåt, sparkar ner och
gillar att utöva makt. De har ofta en lön baserad på vilka
resultat de kan tvinga igenom.
Som arbetare
finns det inte många medel att sätta emot. Den form av
”whistleblowing” (att påkalla medias uppmärksamhet) som använts
kan uppmärksamma problemen men gynnar knappast den som blåser i
pipan. På sikt är det bara samhörighet och solidaritet med
arbetskamraterna som fungerar. Målsättningen måste vara att
småcheferna ska vara räddare för arbetarna på golvet än
ledningen. På många av de här arbetsplatserna jobbar man tät med
chefen och umgås kanske även privat. Cheferna har varit längre på
arbetsplatserna och jobbat sig upp, de kan ofta alla knepen och
behärskar arbetet väl. Då är det svårt att dra ner på tempot
och undanhålla kunskap från ledningen. Social utfrysning är ett
användbart medel. En kockkollega berättade om en köksmästare som
skällde ut en kock efter noter – för att sedan få finna sig i
att bli ignorerad, ingen lyssnade och ingen svarade på frågor:
hoppar du på en av oss får du alla mot dig.
Krönika publicerades i mars 2011.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar