Korrumperandet av
Janne-Jehovas odödliga själ
Att korrumpera
någons odödliga själ: så här i efterhand kan man tycka att det
var taskigt, men Janne-Jehova var så in i helvete jobbig.
Jag hade hört
talas om honom. En gammal pundare som hade blivit frälst. Han
pratade inte om något annat än Gud och han pratade oavbrutet.
Senare skulle Boxaren säga till honom att mänskligheten inte skulle
bli lycklig förrän den sista prästen hängdes i den sista
politikerns tarmar. Då vägrade Janne-Jehova tala med Boxaren i två
dagar, vilket var precis vad Boxaren ville.
Till slut stod vi
två där tillsammans. Jag och Janne-Jehova framför utskicket, under
ett pass på åtta timmar som började klockan ett på morgonen.
Grovbrödet kom ut i formar på tretton kilo och det var 250 grader i
ugnen. Man skulle kunna säga att passet var min skärseld och Jannes
predikostol.
”Vad gör du när
du inte jobbar här?”
”Inget.”
”Studerar du?”
”Nej.”
”Jag studerar Den
heliga skrift.”
”Jaså.”
Så fortsatte det
en timme till. Då fann han min akilleshäl: dinosaurierna. Jag
visste inte att Jehovas inte trodde på dinosaurierna och tappade
humöret och tretton kilo rågbröd. Ett fruktlöst gräl startade:
jag kunde inte överbevisa honom om att dinosaurierna hade funnits,
han kunde inte övertala mig att de var bluff: Kol-14 metoden funkade
inte, ”forskare” hade placerat ut benen och jorden var 6000 år
gammal.
Jag såg framför
mig hur Janne-Jehova stod inför Gud och hans vågskål: i den ena
skålen stod Janne-Jehova, i den andra låg en citronmuffins. Jannes
sida vägde lättare och Gud skakade på huvudet och gjorde tummen
ner. I bakgrunden hörde man ett diaboliskt skratt.
När rasten kom var
jag skitsur. Jag gick till packen och snodde ett paket citronmuffins,
tillbaka i fikarummet ställde jag ner dem på vårt bord och tog
kaffe. Han var en av få som inte stal på bageriet. Det kan tyckas
lömskt att jag aktivt försökte få honom att bryta mot det sjunde
budordet, men å andra sidan måste man se det som en ganska mild
prövning med tanke på vad gud utsatte Job för. Och i vilket fall
som helst var det ju jag som hade stulit dem och skulle hamna
i helvetet. Hans gud kunde väl inte skicka honom till helvetet för
att han åt något som någon annan hade stulit? Med ett ormleende
bjöd jag honom att ta. Janne-Jehova såg misstänksamt på mig.
”Har du stulit
dem?”
Jag menade att det
var väl en tolkningsfråga. Han skakade på huvudet. Jag förklarade
att vi dagligen blev bestulna på frukterna av vårt arbete av
företagets ägare. På det sättet tog vi egentligen bara tillbaka
något, om än några smulor, när vi tog bröd eller muffins. Och
då, som om en Guds ängel hade klivit ner från himlen, tyckte han
att det fanns vissa poänger med mitt resonemang. Det jag kallade
kapitalism kallade han girighet (trademark of Satan) och det var det
värsta som fanns. Han var en skogstokig Jehova, men han hade något
slags solidarisk inställning till sina arbetskamrater. Fast någon
muffins åt han aldrig. Inte tjallade han heller, trots allt: vad var
en uppsägning mot en evighet i helvetets glödheta eldar?
Publicerad i Arbetaren 29/3-2012 som en del i samarbetet med Föreningen Arbetarskrivare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar