Följande text var en del av en hemtenta som jag skrev under kursen Den moderna litteraturen (Lunds universitet). Hemtentan fick den, för mig, svårförståeliga kommentaren att biten härunder var en smula impressionistisk.
Teknik och litteratur
I Götselius och
Fischer artikel Textens teknologier behandlas Friedrich
Kittlers slutsats att moderns roll i barnets läsutveckling lade
grunden för den tidens 1800-talets litteratur och den borgerliga
kärnfamiljen: ”Resultatet blir
att läs- och skrivkunnigheten på ett entydigt och avgörande sätt
knyts till intimsfären. På initial sexualisering och socialisering
följer initial alfabetisering, och läs- och skrivundervisningen i
moderns knä blir för barnet något oändligt lustfyllt.”1
Idag får många
barn sin första läs- och skrivupplevelse genom att se på en
datorskärm, ofta tillsammans med mamma eller pappa. Det kommer att
skapa en ny slags läsare och ny litteratur. Enligt en undersökning
av Jakob Nielsen, som doktorerade i gränssnittsdesign och
datavetenskap vid Danmarks Tekniska Universitet, förknippar vi
fortfarande datorer med arbete (vilket tar bort en del av det
lustfyllda). Det är troligt att de som levt med datorer från späd
ålder inte gör samma självklara sammanlänkning med lönearbete
och plikt.
En del internetforum
erbjuder författare in spe att lägga ut sina alster för att läsare
ska kunna komma med synpunkter. En skribent kan vänta sig två svar
som säger emot varandra: någon slår sig för pannan och utbrister
”Wall of text!” medan någon annan undrar varför det finns
omotiverade styckeindelningar. Anledningen är att det finns (minst)
två olika sorters läsare som likt Cro-Magnon och Neandertalarna
samsas på samma kontinent.
Dagens och gårdagens
stilistiska norm, i romaner, är att nytt stycke kräver ett byte i
tid eller plats, alternativt ett nytt perspektiv (även om
radbrytning kan räcka i det senare fallet). Normen på nätet ser
annorlunda ut: fetmarkeringar, länkar, upp-punktad text, korta
stycken.
De råd som finns om
hur man skall skriva för nätet säger en hel del om hur det läses:
- Texterna skall vara kortare än på papper.
- Räkna med att läsaren ”scannar” eller skumläser texten: undvik längre stycken.
- Använd länkar för att dela upp längre avsnitt (vilket också gör läsningen mindre vertikal/hierarkisk).
- Använd summering …
Kittler - förtvivlad men segerviss |
Det finns en hel del
likheter med journalistiskt text, och kanske är det en av
anledningarna till att så många av dagens stjärnförfattare i
botten är journalister (Liza Marklund, Jan Guillou osv).
Journalistisk text är många gånger uppbyggd på samma sätt som
det rekommenderas att internettext skall vara. Det finns vad jag
skulle kalla en ”omvänd dramaturgi”: det intressantaste
(peripeti/klimax) kommer först, i rubrik och ingress, det finns
ingen knorr på slutet. Texterna är korta. Talstreck och nya stycken
bryter upp längre textsjok.
Att det här kommer
förändra bokens utseende ser jag som självklart; frågan är hur.
Kanske kommer romansidans grafiska uppbyggnad se annorlunda ut:
kortare stycken, tätare skiften mellan dialog och handling,
”omotiverade” radbrytningar. På det hela taget något som
förknippas med en mer fragmentarisk fiktion; vilket är något som
dagens och morgondagens läsare borde ha lätt för. Vi är vana att
söka information från många olika källor och tar inte sanningar
för givna. Det kan stärka den polyfona romanen (som Michail Bachtin
diskuterar den i sina studier av Dostojevskijs poetik), där flera
olika perspektiv stöts och blöts.
En annan möjlighet
är mer ”öppna” och interaktiva verk. Hypertext ger möjlighet
till klickbar intertextualitet. Om man ser på dagens
sportjournalistik kan man till exempel klicka sig vidare från en
match till en enskild spelare för att se hur många mål han eller
hon gjorde förra säsong, spelarens längd och vikt eller
moderklubb. Det vore spännande om man i ett grekiskt drama kunde
klicka sig vidare till vilka andra verk Antigone förekommer i eller
vem som är släkt med vem i Gunnlaug Ormstungas saga (något som ju
är ett helvete att hålla reda på). Det överflöd av information
som finns på nätet och nedladdningsbara böcker är en bra grund
för en enorm episk romanvärld. För vad är till exempel
online-rollspelet World of Warcraft om inte en stor kollektiv
berättelse?
1Tidskrift
för litteraturvetenskap, Textens teknologier 2001:1, s. 96.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar