fredag 17 maj 2013

Bokbloggsjerka – 17 – 20 maj

Föräldraledigheten har gjort att mitt bloggande har tacklat av en smula - det är mer blöjor än blogg, men nu så här på fredagsmorgonen tänkte jag hinna med jerkandet.

Helgens fråga är: Vilka böcker har du klickat hem under den senaste veckan? Om du mot all förmodan inte har gjort det finns det säkert böcker som du skulle kunna tänka dig att klicka hem redan i dag?


Jag har inte köpt några böcker på sistone ... tänkte jag skriva, men det är inte sant. Biblioteket på Språk- och litteraturcentrum (där jag pluggar, eller egentligen har slutat plugga, men svängde förbi ...) sålde dubbletter och någon hade kontorsstädat och lämnat in några litt-vet-avhandlingar som jag köpte för tio kronor stycket:
Den moderna Ivar Lo-Johansson, Magnus Nilsson
Mörkrets motbilder - Tematik och narration i fem verk av Birgitta Trotzig, Christina Bergil


Förra helgen läste jag två kapitel ur Mary Poppins (för första gången i mitt liv) och blev sjukt sugen på att skaffa den. Galna, absurda barnböcker är bäst!

Jag satt och skrev på ett antikvariat i höstas. En dag klev det in en person som också skrev och vi började prata. En trevlig jävel. Det var Andreas Norman som nu är aktuell med En rasande storm - en spänningsroman med mycket utrikespolitik. Han är poet i botten vilket bäddar för ett rikt språk. Nåväl, jag hoppas se honom på min releasefest nästa tisdag och att han då har med sin egen bok.


7 kommentarer:

  1. Skriva på ett antikvariat... tack för det tipset :).

    SvaraRadera
  2. Antikvariat måst vara en härlig miljö att skriva på.

    SvaraRadera
  3. Mary Poppins hade jag nog tyckt om att läsa :)

    SvaraRadera
  4. Det var ju tur att du hittade något du ville ha. Och billigt var det också.

    SvaraRadera
  5. Ja Mary Poppins är faktiskt en underbar bok, min mamma läste den för mig.
    Häftigt att träffa på andra författare, jag har inte läst En rasande storm än, men vem vet.
    Mia

    SvaraRadera
  6. sv: Haha joo man känner sig verkligen som en bok missbrukare när man bara fyller på med fler och fler böcker här hemma :)

    SvaraRadera
  7. Kan inte mer än hålla med dig om att barnböcker är som bäst när de är galna och absurda :)

    SvaraRadera