”1952,
i Jerusalem, försökte jag sätta foten i Jordanien genom att ta mig
under taggtrådsstängslet; jag hindrades av mina medresenärer:
marken var tydligen minerad. Hur som helst var det ändå inte
Jordanien jag skulle ha nuddat utan ett tomrum, ett ingenmansland.”
Rummets
rymder, Georges Perec
I
Rummets rymder söker sig, undersöker, Perec platsen, rymden,
geografin: framförallt staden. Men han är ingen kolonial kartritare
eller kålodlare. Perec rör sig inte utmed räta linjer. Som sämst
är Perec en tjatig statistiker, det är när hans undersökande
litteratur inte finner någon lämplig mark under fötterna. Som bäst
är han en drömmare som inte frågar sig vad som är, utan vad som
skulle kunna vara, han skapar nya tankar, bryter upp strukturer och
får en att ifrågasätta hur man ser på världen. Med det sagt
borde allt som Perec någonsin skrivit översättas och ges ut.
Därför är det bra att Modernista ger ut Rummets rymder.
Georges Perec har en tankens och pennans lätthet som få andra. Med
Perec får man ta det onda med det goda – hans undersökning av
rummets hade blivit tråkig och, än värre, traditionell och enögd
om han skurit bort sina irrfärder. Jag tror också en associativ
läsning är givande. Att skjuta undan tiden och karaktärer till
förmån för platsen kan sägas ligga närmare fantasy och sci-fi,
även om det saknas orcher hos Perec öppnar han det rumsliga ögat
för andra världar.
En
bit i i boken frågar tar jag för givet att Perec har läst Henri
Lefebvre och jag går till Lebvre och läser:
Ӏr
rum en social relation? Ja, naturligtvis men den är inbyggd i
äganderelationen ( särskilt ägandet av mark), den är även
kopplad till produktivkrafterna som skapar detta land. Rum genomsyras
av sociala relationer; det är understött av sociala relationer, de
producerar och produceras även av sociala relationer.
Rum
har sin egen verklighet i den nuvarande produktions- och
samhällsformen, med samma anspråk och samma globala process som
varor, pengar och kapital.
Naturligt
rum är oåterkalleligt borta. Och även om det naturligtvis finns
kvar som ursprunget till den sociala processen, så är natur nu
reducerat till råvaror vilka samhällets produktivkrafter nyttjar.”
Frågan
om Perec och Lefebvre fängslar mig och en snabb googling visar att
de var bekanta. Lefebvre ordnade jobb åt Perec, med
marknadsundersökningar. Situationisterna var en gemensam
beröringspunkt.
När
Perec beskriver vad som händer i vilket rum (köket, badrummet,
hallen) och när det händer så beskriver han också de sociala
relationerna. Vem diskar, vem går till jobbet, vem gör frukost, vem
diskar åt vem.
En
miljöbeskrivning är aldrig ”bara” en miljöbeskrivning. Den
säger oändligt mycket om vår värld. Vandra över en kyrkogård,
se vem som ligger under vilken sten, hur stenen ser ut, vilket yrke
den döde hade – gör den vandringen med öppna ögon och du skall
se.
Perec
skriver och läser. Hans beskrivning av platserna blir också en
historia om hans läsande och skrivande:
”Sängen
blev en trapperkoja, eller en livbåt på det rasande Havet, eller
ett baobabträd hotat av eldsvåda, ett tält uppslaget i öknen, en
gudabenådad klyfta bara några centimeter från fienden som drar
förbi och får vända hemåt i ogjort ärende.”
Jag
tänkte skriva att det bakom Perecs lekfullhet finns en sorg och en
hemlöshet, men det skulle antyda en mask, och så tror jag inte det
är. Perec är hemlös och lekfull. Sorgen och hemlösheten syns
kanske tydligast i Ellis
Island
(rekommenderas starkt) men bryter också fram i slutet av Rummets
rymder
där Perec kommer in på försköningen av Auschwitz, hur man
planterar träd och buskar framför ugnarna 1943. Det finns något
extra kusligt i beskrivningen när man känner till att
Perecs föräldrar var polska judar som flyttade till Paris och dog under andra världskriget. Perec (som föddes 1936) blev med andra ord tidigt föräldralös. I slutet kommer Perec in på det obeboeliga och fientliga:
Perecs föräldrar var polska judar som flyttade till Paris och dog under andra världskriget. Perec (som föddes 1936) blev med andra ord tidigt föräldralös. I slutet kommer Perec in på det obeboeliga och fientliga:
”Det
obeboeliga: havsdumpning, kuster kantade med taggtråd, ofruktbar
jord, massgravar, lik staplade på högar, lerfloder, kväljande
städer”
Men
det är inte med de ord boken avslutas, utan med det mer hoppfulla:
”Skriva:
omsorgsfullt försöka bevara något, låta något överleva: rädda
några särskilda spillror från tomrummet som breder ut sig,
någonstans lämna ett spår, ett avtryck, ett märke eller några
tecken.”
Där
slutar också den här recensionen. Rummet som litterär utgångspunkt
är intressant för att rummet, platsen är intressant. Det pågår
en ständig kamp om stadsrummet, fråga mig, jag bor i Malmö där
det ska vara melodifestival och nu får veta att ”We are one.”
Alla håller dock inte med.
Annat
med platsen som utgångspunkt:
Nomos,
Freke Räihä
Just
det. Det finns ju en skotte, Karl Whitney, som skrivit om Perec och
Lefebvre och situationisterna:
Everyday Life and Urban Space in Post-war France:
Henri Lefebvre, the Situationist International and Georges Perec
Everyday Life and Urban Space in Post-war France:
Henri Lefebvre, the Situationist International and Georges Perec
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar