tisdag 19 februari 2013

Så gör jag: Bodil Malmsten - en icke-recension

Så gör jag,
Bodil Malmsten

Till måndagen har vi Mot fyren, Det öde landet, Duinoelegierna och Processen. Till tisdagen skall vi ha läst stycken av På spaning efter den tid som flytt, Mannen utan egenskaper och Odysseus. Föreläsaren säger att var och en av verken hade behövt en kurs på fem veckor. Onsdagen är lite lättare: tills dess ska vi ha läst Ursonate och A Novel of Thank You. Under lunchrasterna skriver jag en krönika. På tisdagen kommer ett mejl om att vi skall läsa Bodil Malmstens bok. Man ser spåren av avantgardismen och modernismen i hennes verk. Det känns förutsägbart, som om jag läst det förut, som om jag varit med om det här förut. Jag sitter på ett antikvariat och skriver. En man står framför mig och pratar med mig. Han pratar om att Jan Johansson, efter sin död, talade med Georg Riedel och att Riedel spelade ståfela. Det ska vara modernare jazz än så, enligt mannens smak. Mannen har aldrig fått ”nuppa” trots att han är fyrtio år. Han vet inte hur han ska göra för att få någon att nappa. Skrivandet och pluggandet känns som någon slags frilanstillvaro. Jag har tagit på mig alldeles för mycket att göra. Två ”knoddar” som mannen jag försöker ignorera säger, och Litteraturvetenskap och Författarskolan samt en del föreningsskit och nu säger mannen att man vet vad det handlar om med Oidipuskomplexet. Egentligen borde jag skriva om Bodil Malmstens bok: Så gör jag. Idiot som jag är sade jag åt kulturredaktören på Arbetaren att jag kunde skriva en recension också. Mer arbete. På sätt och vis kan jag sympatisera med idén om att förena liv och skrift men om jag nu råkar vara så outsägligt ignorant att jag inte bryr mig om vilka blommor Malmsten har på sitt skrivbord? Jag försöker tänka mig om jag skulle haft någon nytta av hennes bok när jag själv började skriva, när jag säger det så är det som att jag skrivit väldigt länge, och det kan jag ju omöjligt veta. Kanske. Jag hade nytta av Kings bok. Mannen har opererat sin hjärna i Lund. Jaha, har vi inte alla det? Malmsten skriver ”på liv och död” och ibland går skrivandet in i ”helvetesperioder” och ibland har hon ”flow”. Jag undrar om mannens keps var tänkt att dölja ärren efter hjärnkirurgin. Han började med att prata om Arne Anka. Osäkert varför. Hjärnkirurgin var allt för uppenbar, med eller utan keps. Pluggeriet liknar kanske det affektiva, känsloarbetet, i vård, omsorg och detaljhandel. Eller snarare underbemanningen inom dessa branscher. Jag har både kompetensen och intresset att sätta mig in i texterna och ge dem den uppmärksamhet de förtjänar. Men jag har inte tid. Det känns som om jag oavbrutet fuskar, trots att jag fuskar mindre än de flesta andra. Alternativet till att fuska är att arbeta ut sig. Vilket naturligtvis är totalt oansvarigt både mot min familj, mina ”arbetskamrater” och mot mig själv. Jag försöker stänga ute mannens röst ur huvudet men han äger en idiots envishet. Avundsvärt. Malmstens bok påminner om de kokböcker jag hatade som kock och nu bara föraktar. Jag uppskattar de tjocka kokböckerna med många recept, som till exempel Det goda franska köket och Vår kokbok. De med stora bilder och få recept kan jag inte med. Människor lagar mindre och mindre mat och köper mer och mer kokböcker. Sanningen att säga är jag mer intresserad av Jan Johansson än den oskuldiga mannen, jag borde frågat vad Jan sa till Georg. Han gick. Nu kanske möjligheten för alltid är borta. På mejlen kommer ett erbjudande om att sälja texter till ett lägre pris än jag redan säljer dem för. Det är formulerat som ett lysande erbjudande. Sättet att formulera sig på är i sig genant och tidstypisk. Malmstens bok är ingen bok för kockar utan för de som är intresserade av att laga festmåltider en gång varje halvår. Dess utseende och att den släpps nu ger intrycket av att Modernista har tänkt sig att den skall vara en julklapp till fyrtioåriga släktingar med skrivintresse. Själv fyller jag fyrtio i januari. Den kan ligga framme på någon synlig plats, som på en möbel vi inte har, och man kan ta upp den och säga ”Skriver du? Vad roligt!” De små uppmaningarna om att man kan googla saker är idiotiska. En positiv tolkning är att det ska vara en dialog med läsaren. Antingen skriver man ut allt som behövs i boken eller så litar man på att den blivande författaren är smart nog att inse att man kan googla saker man inte vet. Under utbildningarna behöver vi inte uppmanas till att se varandra som blivande nätverk och oss själva som varumärken. Det förstår man av samhället man lever i. Vi kanske kommer förlägga, recensera, kritisera, respondera varandra i framtiden. Bäst att hålla sig väl med alla. Bäst att inte kritisera Malmsten om jag vill skicka ett manus till Modernista någon gång i framtiden. Men ändå tryggare än att kritisera Bonniers. Mannen med hjärnan pratade om att Arne Anka hade blivit stämd av Disney. Själv skulle han till det sociala. Ibland blev han så arg att han var sugen på att ta till nävarna.



Så gör jag på Adlibris och Bokus. Recenserad av Bernur, samt Processen.

4 kommentarer:

  1. Jag gillar sånna här recensioner. Tänkte skriva att den var "stilsäker" men på något sätt känns det som att det hånar poängen och syftet med texten. Det får bli ett: snorbra! istället.

    SvaraRadera
  2. kunde liksom inte sagt det bättre själv. har också läst och skrivit ett par rader om malmstens bok. och vad har jag för det? tänkte jag skriva. och det gjorde jag visst också.

    hursomhelst, det finns en del att tycka om hennes bok och om din text tycker jag.

    bielkevonsydow.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, huvudintrycket av Malmstens bok blir lite av ett "jaha?".

      Radera