fredag 11 maj 2012

Jenny Wrangborg

Denna helg deltar jag i Annikas bokbloggsjerka, och denna gång är frågan att svara på:

Upptäckte du någon ny författare under förra året som du kan berätta lite om?

Eftersom jag läst (och skrivit) tämligen lite innan jag själv började skriva under 2010 var många författare nya för mig, och är det fortfarande.

Jenny Wrangborg är kallskänka och diktar mycket om sitt arbete, något som ligga nära till hands för mig, som jobbat som kock i tio år och själv skriver om arbete. Här hittar du hennes bok på Adlibris.

Jag ska inte säga så mycket mer om henne, hon för tala för sig själv:


Beslutet, ur Kallskänken

det var bara i dånet från fläktarna i kylrummet
som vi kunde vara säkra på att ingen hörde vad vi sa
där satsade vi pengar på vem som skulle säga upp sig först
skvallrade om vem som låg med vem

det var det enda stället vi visste säkert att
orden inte skulle nå fler öron

i tvågradig kyla
bland äggkartonger och tomatlådor
kom vi överens om att inte jobba
ifall vi inte fick ut vår
övertidsersättning

Och igen, med vinnardikten från P3 Stars poesitävling:



 

12 kommentarer:

  1. Diktare intresserar alltid, jag har ju tänkt "man borde" så många gånger då det gäller att läsa mer poesi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är ingen stor poesiläsare, men gillar att ha en samling på nattduksbordet att bläddra i ibland.

      Radera
  2. Poesi är något som jag inte klarar att läsa själv. Dikter måste läsas för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, du får då leta på youtube, myspace eller fixa ljudböcker.

      Radera
  3. Tack för de fina dikterna!

    SvaraRadera
  4. Verkar väldigt spännande :) Måste kollas upp.

    SvaraRadera
  5. Poesi läser jag nästan aldrig. Det borde jag kanske förkovra mig i?!

    SvaraRadera
  6. Jag gillar arbetarskildringar generellt och dikter som fångar ögonblick sådär. Det räcker med få ord ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker det är skickligt att fånga en stämning och berätta en historia med få ord.

      Radera
  7. Kul med tips på moderna diktare! Nu när jag pluggar litteraturvetenskap stöter jag mest på diktare som har några år på nacken... :)

    SvaraRadera
  8. Jenny fick årets kulturpris av LO:
    http://www.svd.se/kultur/los-kulturpris-till-jenny-wrangborg_7234353.svd

    SvaraRadera