fredag 25 maj 2012

Dumskallarnas sammansvärjning - John Kennedy Toole

Uppgiften i helgens bokbloggsjerka är nämna en bok som står på ens önskelista. Jag blir frestad att skriva något som är svårt att få tag på som jag vill äga, men jag skriver något som jag vill läsa men helt enkelt inte fått tummen ur att låna eller köpa.

Om det stod i min makt att realisera den önskningen så skulle jag helst vilja återuppväcka Franz Kafka från de döda så att han fick avsluta Processen på ett sätt som han själv önskade. Det nuvarande slutet känns helt fel. Men om jag ska vara lite mer realistisk så önskar jag mig Dumskallarnas sammansvärjning av John Kennedy Toole och anledningen kommer här nedan:

De senaste fyra terminerna har jag spenderat på Författarskolan i Lund universitet med att skriva en bok (arbetsnamn: Brf Framsteget) om en bostadsrättsföreningen i Malmö som får en ny ordförande. Denna ordförande heter Kai Zenke och vill organisera föreningen efter mönster av biljätten Toyota. När en av mina kursare läste boken tyckte hon att den påminde om Dumskallarnas sammansvärjning (som vann Pulitzerpriset 1980 och skall vara mycket rolig) och ja, efter det har jag velat läsa den. Den finns skandalöst nog inte på Malmö Stadsbibliotek och jag har inte fått tummen ur för att beställa den heller.

Det var det hela. Min senaste publicerade text hittar du här: Sveriges fulaste underliv. Samt en bild på mig som Dandy.

10 kommentarer:

  1. Jag har hört talas om Dumskallarnas sammansvärjning, men jag har aldrig läst den. Har hört att den ska vara rätt rolig.

    SvaraRadera
  2. Det var en bok jag aldrig hade hört talas om. Men förstår verkligen anledningen till att du vill läsa den då :)

    SvaraRadera
  3. Dumskallarnas sammansvärjning är en av de roligaste böcker jag läst. Jag rekommenderar den verkligen, om man har den typen av humor :)

    SvaraRadera
  4. Jag har varit nyfiken på Dumskallarnas sammansvärjning också en tid.

    SvaraRadera
  5. Ja, visst önskar man att Kafka fått knyta ihop Processen själv. Dumskallarnas sammansvärjning känner jag bara igen till namnet, måste kolla upp den :)

    SvaraRadera
  6. läs Dumskallarnas sammansvärjning, för allt i världen!
    den är absolut hilarious! helt underbart absurd! jag hade den länge i bokhyllan utan att läsa den eftersom jag inte brukar läsa "roliga" (vad är det?) böcker. men jag förstod att jag träffat på något extraordinärt när jag skrattade (ofrivilligt) redan på rad 4. favoritpersonerna i boken är huvudpersonen Ignatius´ stolliga mamma och hennes bindgalna väninna Santa.

    SvaraRadera
  7. Jag var nyligen involverad i en diskussion om huruvida det finns några roliga böcker som man skrattar högt åt och det här verkar tydligen vara en sådan!

    SvaraRadera
  8. En av mina vänliga läsare kommer posta boken till mig. Tack M.!

    SvaraRadera
  9. SV: Nej, det har inget med vampyrer att göra! Grekiskt mytologi, kärlekssaga ja.. men inga vampyrer ;)

    SvaraRadera
  10. ja, det är ju nästan en "klassiker", men jag har inte läst den. Du får rapportera sen!

    SvaraRadera