torsdag 13 oktober 2011

Dagens citat

Som många andra var jag på bokmässan i Göteborg för några veckor sedan. Det blev en del shoppande, en del lyssnande och en del pratande med olika roliga förlagsmänniskor, serietecknare och annat löst folk. (Den helgens goda gärning var förresten att jag och en serietecknare hjälpte en man som hade trillat ner i kanalen ner han ställt sig för att pissa. Jag vill härmed också passa på att dementera alla rykten om att det skulle ha varit Björn Ranelid.). En del festande blev det så klart också, på releasen för Världens Ende #2.

När det gäller förlag var Ruin den kanske roligaste överraskningen, dels för att jag aldrig hade hört talas om dem förut, och dels för att de hade så jävla bra litteratur till suveräna priser: jag köpte på mig Döda själar av Nikolaj Gogol och Rudin av Ivan Turgenjev (jag är en sucker för ryssar ...). Jag har dock inte hunnit läsa dem än.

Jag letade mig också fram till Stig Dagermansällskapet och lyckades få tag på Parnass temanummer av honom. Plus en liten kylskåpsmagnet ... (och därifrån kommer dagens citat).

"Som barn är man alltid diktare. Sen blir man avvand, i de flesta fall."
Stig Dagerman, 1948


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar