”Fantastisk
situation nu när jag fyllde på ostbågar och en unge max 4 år
gammal ställde sig bredvid och skrek "heja!! heja!!””
För
Erika Petersson blev Twitter först en jobbdagbok. Ett forum där hon
skrev om dråpliga, jobbiga eller galna situationer från jobbet i
kassan på en stor livsmedelsaffär. När Twitter inte räckte blev
jobbdagen en riktig bok: Drottningen i kassan (vilket också är
namnet på hennes twitterkonto)
kom ut vid årsskiftet och har fått stor uppmärksamhet. De tweetsen
samlas med hennes egna teckningar, kollage, kortare texter och
horoskop. Ungefär som om Liv Strömquist hade skrivit om sitt
arbete. Petersson har inte hittat på situationer utan tagit scener
från verkliga livet och därefter försökt hitta den bästa, och
roligaste,
vinkeln och formen för att skriva om dem.
Det
handlar ofta om kunder. Hur de beter sig, hur de borde bete sig, hur
de behandlar personalen och sig själva. Något
som återkommer är ignoransen. Att som personal hälsa men
få tystnad tillbaka, att tala till någon som inte svarar är att
bli förminskad. Därmed
inte sagt att udden är riktad mot kunderna. De är samtidigt ofta
det bästa och sämsta med jobbet. Arbetsmiljön
är dålig,
med enformiga rörelser och otryggt
ensamarbete,
men Petersson har lätt
att skratta åt misären:
”man
väl påstå att det är någon slags försvarsmekanism, men jag kan
ofta skriva roligare om jag faktiskt känner något. Och jobbet har
alltid inneburit mycket känslor för mig. Jag har gråtit massor och
haft så ont och mått riktigt riktigt dåligt av hur vissa människor
behandlat mig. I stunden är det aldrig roligt, men sen har jag
kunnat komma hem och berätta om nån helt galen kund och så
skrattar man. För det är så sjukt beteende och folk är så
ologiska och, förlåt, ibland helt dumma i huvudet.”
Boken
väcker frågan om vad ”service” är. Räcker det att ta betalt
eller måste
personalen le stort hur kunden än beter sig?
För
den som själv vill skriva om sitt jobb tycker hon att det bara är
att köra på.
”Vi
ska utnyttja internet till vår fördel. Speciellt vi som inte
naturligt har en plattform genom ekonomiskt eller socialt kapital.
Var försiktig med att ingenting du skriver kan härledas till en
specifik person och var inte respektlös. Jag brukar försöka tänka
det jag ska skriva ur min, min chefs och (i mitt fall) kundens
synvinkel innan jag postar något.”
Mitt
i humorn finns en allvarlig underton som lyfter fram det förakt och
den respektlöshet som många visar kassapersonalen. Kunder som anser
att de alltid har rätt behandlar servicepersonal som sina personliga
slavar och spottkoppar. Här är det tacksamt att någon som själv
jobbar i kassan uttalar sig. Vänder på perspektivet och sätter
kunden i blickfånget. Jag
tror att många kunder som läst boken får sig både en och två
tankeställare, men
betydligt fler skratt.
För den som själv jobbar i kassa är boken säkert en blivande
klassiker.
Drottningen
i kassan, Erika Petersson
Drottningen i kassan kan du köpa på bland annat Bokus och Adlibris
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar