torsdag 29 december 2011

Skrivtips 2: ta av byxorna

Mitt första skrivtips var att ta på byxorna och mitt andra är att ta av dem igen. Jag pratar om arbetsbyxorna: skriver man skönlitteratur jobbar man hemifrån och är på så vis alltid på arbetsplatsen. Man kan lätt fastna i att aldrig ta sig riktigt ledigt. Det är ett misstag: ta dig ledigt och ta av arbetsbyxorna, ta på mysbyxorna. Man mår helt enkelt inte bra av att ständigt ha pressen på sig att skriva, fundera ut nästa scen, planera inför nästa verk eller läsa för att få inspiration.

Jag brukar själv försöka ta ledigt på helgerna. Förmodligen kommer jag inte få något gjort i alla fall och då slipper jag känna den stressen. Gör jag ändå något får det vara bonus.

Dagens bonustips: läs Att skriva – en hantverkares memoarer av Stephen King.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar