En anmärkning: det här är ingen traditionell recension. Texten skrevs till en hemtenta i kursen Den moderna litteraturen (Lunds universitet) och behandlar snarare Horaces författarroll än Cigaretten efteråt. Till detta var jag nödd och tvungen: själv tycker jag, i allmänhet, att texten är intressantare än författaren.
För övrigt ryktas det att min debutroman, Av kött och blod, likt Horace har hittat vägen till Gyldene Freden. Dock inte genom Svenska Akademien, utan för att en av servitriserna har läst den och kände igen allt.
I Ann Steiners
Litteraturen i mediesamhället nämns Horace Engdahl i två
kapitel: Litterärt och kulturellt kapital respektive Fin
och ful kultur. Det är passande: Engdahl uppbär rollen som
etablerad författare och är kanske den som förknippas mest med
finkultur och kulturellt kapital. En uppfattning som givetvis
cementeras för varje gång han nämns i sådana sammanhang. Jag
tänker mig att författaren själv är en av de aktörer som
formar en författares roll, andra kan vara förlag, akademiska
institutioner och massmedia.
Jag hade aldrig
läst någon bok av Engdahl när jag satte mig med Cigaretten
efteråt. Min bild av honom var formad av samtidens bild. Jag har
tänkt mig Engdahl som en arrogant elitist och intellektuell. Det är
därmed också svårt att veta om han alltid haft samma manér men
intrycket av Cigaretten efteråt är snarare att han försöker
riva ned än befästa gängse uppfattningar.
Det första
tonsättande stycket handlar om misstag, att framgången uteblir:
”Medan man som ung grämde sig förfärligt över misstagen, börjar
man längre fram i livet att tvivla på föremålen för sina
strävanden, och ser i dårskapen och felstegen spåren av en säkrare
instinkt, som om den varit starkare och tagit sig klarare uttryck
skulle ha gett livet en intressantare riktning.” (Cigaretten
efteråt s.5)
Den bild jag haft
av Engdahl raseras bit för bit. Den pretentiösa elitisten
förbluffar och avväpnar med sin banalitet, vilket antagligen också
är syftet. Han ger intryck av att lida av bilden av sig själv som
ärkepretto: i sin betraktelse över Berlins kaféer är han alldeles
obesvärad, neutral, på det enklaste stället, det som saknar
ambitionen att vara något annat än ett försäljningsställe för
färdigbredda mackor. På det förnäma alternativet går det inte
alls; där uppförs legenden om Berlinkafét och Engdahl skriver ”Ser
jag mig själv ta en kopp kaffe, snarare än att jag gör det?”
(s.104) – Engdahl flyr ur den djävulska fälla som egenbilden
utgör.
Den intellektuelle
pekar ut de intellektuellas roll i historiens i föga smickrande
drag: deras roll är (inte var) att ge ondskan ett system.
Teser som pekar ut
megalomanin som en kraftkälla för män inom litteraturen pekar på
en förklaring: Är han en megaloman? Kanske det, men han måste vara
det för att kunna skriva bra. Det är för mycket att kalla det
ödmjukhet, men ger ändå en förklaring till karaktärsdrag som
många upplever som inte alltför smickrande.
På samma sätt
förhåller det sig med många av Engdahls tvärsäkra yttranden.
Sagda var för sig och tagna ur sitt sammanhang kan de låta
drastiska och radikala, men med det i bakhuvudet att han säger sig
tycka en sak på morgonen, en annan på fastande mage och en tredje
på kvällen gör att udden tas ur hans yttranden. Likaså är det
med hur de är formulerade: hans skriver aforismer och
problematiserar samtiden genren: ”Aforismens fatala men oundvikliga
felsteg är att den avslöjar upphovsmannens förtjusning över sin
formuleringskonst.” (s.46) Att dra uppmärksamhet till sin egen
formuleringskonst pekar på ett stort självförtroende som skribent,
det uppmanar läsaren att granska det skrivna kritiskt och pekar på
en av motsättningarna i presentationen av boken. När den kom ut
framstod det ibland (i recensioner) som om Engdahl suttit på kafé i
Berlin och mest skrivit ned vad som fallit honom in. Att han har vägt
varje ord på guldvåg borde vara uppenbart för alla och envar,
vilken han även säger i sin reflektion över Bruno K. Öijer.
Det säger väl
något om min syn på Engdahl, men när han talar om Rousseau tänker
jag mig att han talar om sig själv, så när han skriver att ”när
någon är så otrevlig (…) betyder det att han tvingar omgivningen
att syssla med honom, ta hänsyn till honom, prata om honom.”
(s.131) är det en förklaring till hans självsäkra yttranden (av
någon anledning kommer jag också att tänka på Jan Myrdal …).
Jag känner inte
till Horace Engdahls persona och författarskap tillräckligt väl
för att kunna bedöma om han med Cigaretten efteråt försöker
omforma sin författarroll, men min bild av en arrogant elitist har i
alla fall förändrats, säkert är i varje fall att han högst
medvetet ger intryck av att ha förändrats. Frågan är om
han kan ta sig ur det där Berlinkafét?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar