torsdag 22 augusti 2013

Boklådan: Kocken som blev författare

Jag blev intervjuad av Kent Werne på Boklådan. Boklådan är ett nyhetsbrev om litteratur. Prenumerera här.
Kocken som blev författare
Henrik Johansson drömde inte om att bli författare. Behovet att berätta trängde sig på under åren som kock i en tuff retaurangbransch. 2010 började han skriva krönikor, och nu har han debuterat med romanen Av kött och blod (Federativs). Anneli Jordahl har kallat boken ”en märklig hybrid av klassisk arbetarroman och modern deckare med inslag av skräckroman".
Var det så du ville skriva den?
– Ja, det var det, även om arbetsplatsskildringen tog större plats än jag tänkte i början.
Du skildrar ett hårt arbetsliv, en vinstjakt som drabbar personalen.
– Jag förvånades över de dåliga arbetsvillkoren. Man kör mycket med timanställningar, har för lite personal och det är ofta stressigt. Efter en arbetsdag har man ofta ont i kroppen.
Av kött och blod är en kollektivroman...
– Just det. Restaurangen är skådeplatsen och jag växlar mellan olika personer. Jag har inspirerats av författare med en mångstämmig berättarteknik, som Dostojevskij och Linna.
Du låter en ”köttgolem” gå loss. Förklara!
– I judisk mytologi byggdes en golem av lera för att försvara gettona mot pogromer – en varelse utan egen vilja, som en robot. Och i restaurangbranschen känns det nästan mer troligt att arbetarna bygger en golem än att det utbryter en vild strejk.
Du har fått ett bra mottagande...
– Det är väldigt roligt. Men jag kommer inte att suga på karamellen så länge, jag vill gå vidare. Nu skriver jag på något jag kallar ”En hjältes död”, som delvis utspelar sig på ett bageri.
Recension av Av kött och blod

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar