lördag 28 april 2012

Mitt geografiska läsande

Nu för tiden skriver jag upp vad jag läser och fick nyligen för mig att se hur många verk jag läste förra året och från vilket land författaren kommer. Resultatet förvånade en smula, jag var väl rätt säker på att Sverige låg i täten men trodde inte det var en så förkrossande ledning. En anledning kan vara att jag i höstas läste en kurs i arbetarlitteratur där läslistan var helt igenom svensk. Listan är alltså per verk, så tre Dostojevskij innebär tre poäng för Ryssland.

Fråga gärna om ni undrar vilka författare som jag läst från vilket land:


Läst 2011
Sverige 31
Frankrike 7
Ryssland 6
USA 6
England 3
Italien 3
Tjeckien 3
Österrike 2
Danmark 1
Grekland 1
Brasilien 1
Schweiz 1
Norge 1
Tyskland 1
Irland 1
Mexiko 1 *

Mexiko har jag markerat av den anledningen att verket därifrån är skrivet av B Traven, som ju är något så unikt som en bevarad pseudonym i modern tid. Det finns en del olika bud om varifrån han kommer och Mexiko är inte en av buden, men han levde i alla fall där när han skev sina sista verk, så det fick bli Mexiko. Helt apropå kommer här ett citat av B Traven, ur Sierra Madres skatt:
Det guld som bärs runt fingret på en elegant dam eller som en krona på en konungs huvud har oftast gått genom händerna på figurer som skulle fått kungen eller den eleganta damen att rysa. Guld har förvisso oftare badat i blod än i varmt tvålvatten. En ädelsinnad kung som ville visa sin högsinthet borde helst låta göra sin krona av järn. Guld är för tjuvar och skojare. Det är därför det är de som äger det mesta av det.

Till sist ett litet hej till Lo Söllgård som precis har startat en hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar