Av kött och blod

Senaste: Av kött och blod fick Amalthea Bokcafés pris för Årets skönlitterära bok 2013. Läs mer här.
Jag har gjort en separat sida för recensioner och läsarreaktioner.

"Himlen över Malmö var industrigrå. Det låg något tungt över byggnaden. Ett hus som kunde sluka människor. Tänder av tegel tuggade i sig ryggar, leder och axlar. För att sedan svälja eller spotta ut trasiga kroppar."

Hösten 2009 blev jag tillfrågad om jag kunde skriva en text till en antologi om arbete. Jag tackade ja och valde, för första gången i mitt vuxna liv, att skriva något skönlitterärt - en novell. Antologin kom aldrig ut men fiktionen gav mersmak, det var befriande att förhålla sig fritt till sanningen, strunta i fotnoter och kunna skapa (och döda) karaktärer efter eget huvud.

Strax därefter började jag skriva på Av kött och blod (som då hade arbetsnamnet "Golem"). Jag valde en för mig hemtam miljö: restaurangbranschen, som jag varit verksam i sedan 2001 när jag började en kockutbildning på Lernia.

Tanken var att skriva något jag ville läsa själv och därmed försöka hamna någonstans i brytpunkten mellan arbetarlitteratur, skräck och deckare. Skräckbiten blev mindre än vad jag hade tänkt från början och jag kallade romanen för en köksdeckare.


"Kaklet i köket påminde om ett lapptäcke av gulnade kartor. Små, fina sprickor flöt samman till större som bäckar till en flod. Från taket dinglade slevar, sauteuser, trådsilar och andra verktyg. Tre stora konvektionsugnar stod i givakt vid ena väggen. Längs en annan vägg fanns en magnetremsa med knivar av varierande storlek och kvalitet. Ett slitet, svart stekbord fanns också, ytan i mitten dominerades av två långa arbetsbänkar i rostfritt stål."

Med erfarenhet (och arbetsskada?) av fabriks- och restaurangarbete satte jag tydliga, dagliga deadlines för mig själv: först 1000 ord per dag, sedan när jag klarade det utan stress höjde jag till 2000 (vilket ofta blev för mycket, men det funkade som mål). Ett första utkast blev klart under våren 2010 och jag hade ännu inte tröttnat på skrivandet så med ett arbetsprov bestående av text från Av kött och blod (en titel jag fortfarande inte är riktigt nöjd med ... förslag motttages tacksamt!) sökt jag in på en tvåårig utbildning i kreativt skrivande: Författarskolan på Lunds Universitet. Jag blev antagen. Där fick jag fler verktyg i skrivandet och läsandet samt hjälp både av elever och handledare att putsa ytterligare på Av kött och blod.

"Om köpt kärlek också är kärlek, måste spelad sorg också vara sorg. På en begravning är det en fråga om trovärdighet. För helhetsintrycket är ibland en spelad sorg att föredra. Det förstod redan de gamla grekerna. De hyrde in professionella gråterskor. Någon som kan sitt jobb. En genuint ledsen person kan vara en sorglig historia. De förstår sig inte på var och när man ska gråta, eller hur man beter sig på ett smakfullt sätt. De går ofta till hysterisk överdrift eller förlamas till chockartad underdrift och melankoli."

Under den här tiden började jag skriva krönikor till Arbetaren. Det ena ledde till det andra och sommaren 2011 gick en förkortad version av köksdeckaren som följetong i tidningen. Av utrymmesskäl kortade jag ner den med ungefär 30 procent. Det var både frustrerande och roligt.

Jag skriver det här under sommaren 2012, två och ett halvt år efter jag att skrev de första raderna i romanen. Nu är romanen äntligen antagen av ett förlag: Federativs. I dagsläget kan jag inte säga något mer exakt än att den planerade utgivningen blir 2013.

Av kött och blod har inte en traditionell huvudperson, eller det skulle i så fall vara restaurangen Tempi Moderni. Historien berättas genom flera olika par ögon och tankar. Tidvis har jag kallat den kollektivroman, men det är kanske att gå för långt. Men inte bara berättelsen är kollektiv, den har också varit en kollektiv process (dirigerad av mig visserligen) där mellan tio och tjugo personer har kommit med synpunkter och förslag på ändringar. Tack till er alla, ni vet vilka ni är.

Uppdatering:
Här köper du boken:
Adlibris
Bokus
Bokia
CDON

Förlagets sida för Av kött och blod - där man bland annat kommer kunna läsa om uppläsningar och dylikt.


Recensioner och reaktioner:

Efterhand kommer jag försöka få med en fullständig lista över recensionerna av Av kött och blod, samt fylla på med läsarreaktioner. Men jag börjar smått ...

Just det, en reaktion jag bör nämna är att boken fått Amalthea Bokcafés Årets skönlitterära bok. Motivering och foton.

"Hej Henrik, Du känner mig inte, men jag är tvungen att få skriva till dig och tacka för en helt underbar bok (Av kött och blod) Jag önskar den aldrig ska ta slut ( har bara några sidor kvar att läsa) Det kunde lika gärna vara utspelat på mitt ställe, nä jag säger inte var det är. Återigen, tack. Ser fram mot flera böcker i samma anda.
Vänliga hälsningar Anna"

"Tjena.
Nu har jag läst ut din bok och jävlar i mig vad bra den var. Har inte satt min fot i ett kök förutom en två veckors prao i åttan men kan känna igen mig så himla väl i många av karaktärerna och känna igen chefer jag har och har haft i Rainer och Yvonne. Det är så mäktigt att boken är såväl litterärt bra som den är uppmanande till kamp och solidaritet. Den kan ju också fungera som en inspiration och "manual" till hur man kan ta tag med problem på sin arbetsplats. Tack för en fantastisk läsupplevelse!
/Martin"

"Nu har jag läst bokjäveln. Jag kan säga på en gång att det var en riktigt bra bok och att Nick Hornby, John Irving och Slas har fått en svår konkurrent. Men lite konstruktiv kritik kanske ändå uppskattas.
Det är tur att du har marknadsfört boken så hårt på fejan. Jag hade annars aldrig kommit på tanken att välja en bok med det omslaget och titeln, särskilt som den sannolik hade blivit insorterad bland deckarna.
Jag gillade detaljer som att både Yvonne och Maj-Britt (var det väl) ägnade sig åt att njuta, fast på sitt sätt. Scenen med polisförhöret där Lundström berättade om hockeyskydd i GBG etc var också lysande.
(...)
Det fanns ett par darlings som borde ha killats innan utgivningen. En är van Veetebrot som är ett utslag av alltför usel humor. Möjligen hade det varit förlåtet om han haft någon koppling till Holland. Det fanns något mer också men det kommer jag inte ihåg.
Hur som helst så ska jag rekommendera bibliotekarien att ställa boken väldigt synligt och om tillfälle kommer att nominera dig till typ Sveriges Radios romanpris så kommer jag att göra det. Inte för att vara schysst utan helt enkelt för att det är en jäkligt bra bok och jag ser fram emot fler.
/Martin Andersson"


Recensioner

4 kommentarer:

  1. Tack! Skall se till att du får ett ex!

    SvaraRadera
  2. Oj vad spännande, en deckare i restaurangmiljö, heter den fortfarande Kött och blod?
    Mia

    SvaraRadera