Titta vad som kom med posten!
Raya är min tredje bok och andra roman. Här kommer baksidestexten som bonus:
En storm drar in över staden och förseglar bagerifabriken. En våg av vilda strejker sveper över landet. På fabriksgolvet sprider sig oron bland de osäkert anställda, något måste göras. De samlar sig och utmanar såväl fackklubben som företagsledningen.
I stormens öga står en familj.
Raya jobbar som vikarie vid ugnen, den första kvinnan på sin post. Hennes mor förpackar brödet i slutet på linjen. Hennes styvfar är deras chef.
Detta kammarspel utspelar sig under ett dygn och två arbetsnätter där allt ställs på sin spets.
Henrik Johansson, född 1973, bor i Malmö. Han är vid sidan av författandet också verksam som kritiker, krönikör och skrivpedagog. Raya är hans tredje bok efter Av kött och blod (2013, Federativs förlag) och Johanssons liv, arbetsglädje och återuppståndelse (2016, Rastlös förlag).
torsdag 8 mars 2018
måndag 5 mars 2018
Drottningen i kassan - recension
”Fantastisk
situation nu när jag fyllde på ostbågar och en unge max 4 år
gammal ställde sig bredvid och skrek "heja!! heja!!””
För
Erika Petersson blev Twitter först en jobbdagbok. Ett forum där hon
skrev om dråpliga, jobbiga eller galna situationer från jobbet i
kassan på en stor livsmedelsaffär. När Twitter inte räckte blev
jobbdagen en riktig bok: Drottningen i kassan (vilket också är
namnet på hennes twitterkonto)
kom ut vid årsskiftet och har fått stor uppmärksamhet. De tweetsen
samlas med hennes egna teckningar, kollage, kortare texter och
horoskop. Ungefär som om Liv Strömquist hade skrivit om sitt
arbete. Petersson har inte hittat på situationer utan tagit scener
från verkliga livet och därefter försökt hitta den bästa, och
roligaste,
vinkeln och formen för att skriva om dem.
Det
handlar ofta om kunder. Hur de beter sig, hur de borde bete sig, hur
de behandlar personalen och sig själva. Något
som återkommer är ignoransen. Att som personal hälsa men
få tystnad tillbaka, att tala till någon som inte svarar är att
bli förminskad. Därmed
inte sagt att udden är riktad mot kunderna. De är samtidigt ofta
det bästa och sämsta med jobbet. Arbetsmiljön
är dålig,
med enformiga rörelser och otryggt
ensamarbete,
men Petersson har lätt
att skratta åt misären:
”man
väl påstå att det är någon slags försvarsmekanism, men jag kan
ofta skriva roligare om jag faktiskt känner något. Och jobbet har
alltid inneburit mycket känslor för mig. Jag har gråtit massor och
haft så ont och mått riktigt riktigt dåligt av hur vissa människor
behandlat mig. I stunden är det aldrig roligt, men sen har jag
kunnat komma hem och berätta om nån helt galen kund och så
skrattar man. För det är så sjukt beteende och folk är så
ologiska och, förlåt, ibland helt dumma i huvudet.”
Boken
väcker frågan om vad ”service” är. Räcker det att ta betalt
eller måste
personalen le stort hur kunden än beter sig?
För
den som själv vill skriva om sitt jobb tycker hon att det bara är
att köra på.
”Vi
ska utnyttja internet till vår fördel. Speciellt vi som inte
naturligt har en plattform genom ekonomiskt eller socialt kapital.
Var försiktig med att ingenting du skriver kan härledas till en
specifik person och var inte respektlös. Jag brukar försöka tänka
det jag ska skriva ur min, min chefs och (i mitt fall) kundens
synvinkel innan jag postar något.”
Mitt
i humorn finns en allvarlig underton som lyfter fram det förakt och
den respektlöshet som många visar kassapersonalen. Kunder som anser
att de alltid har rätt behandlar servicepersonal som sina personliga
slavar och spottkoppar. Här är det tacksamt att någon som själv
jobbar i kassan uttalar sig. Vänder på perspektivet och sätter
kunden i blickfånget. Jag
tror att många kunder som läst boken får sig både en och två
tankeställare, men
betydligt fler skratt.
För den som själv jobbar i kassa är boken säkert en blivande
klassiker.
Drottningen
i kassan, Erika Petersson
Drottningen i kassan kan du köpa på bland annat Bokus och Adlibris
onsdag 11 oktober 2017
Skriv om klass – studiehandledningen
När jag började hålla skrivkurser om att skriva om klass och arbete fanns det snart intresse från hela landet, och intresset var större än jag själv kunde hantera. Det var motivationen till att skriva en studiehandledning. Den är nu färdig och går att ladda ner, alldeles gratis, från ABFs webbutik. Här är en länk. Tryck på den lilla pilen. Lägger du den i kassakorgen kan det hända att du lyckas köpa något som är gratis.
Jag tar gärna emot kommentarer på handledningen.
Nåja, för att inte det här inlägget ska bli minimalt publicerar jag också förordet.
Jag tar gärna emot kommentarer på handledningen.
Nåja, för att inte det här inlägget ska bli minimalt publicerar jag också förordet.
"Det
är i ett arbetslag som det individuella kan komma till sin rätt
genom att alla förverkligar sig tillsammans."
Stig Sjödin
Stig Sjödin
Jag
började skriva jobbdagbok när jag arbetade som kock. Hemkommen från
ett sent pass plitade jag ner tankar och intryck. Det var ett sätt
att få ordning på en förvirrande verklighet, men också för att
hitta vägar att förstå och vinna konflikterna på arbetsplatsen.
Det var bra, men när vi blev flera stycken som skrev om våra jobb
var det en befriande känsla. Plötsligt handlade snacket vid
krogbordet om konflikter på jobbet istället för vad som hände på
den senaste festen.
Att
skriva om sin vardag eller bakgrund ger en vana att formulera sig om
arbetsvillkor, lön, boende och normer. De formuleringarna kan man
senare ta tillbaka till arbetsplatsen. Att skriva gör att man växer.
Man skriver ner diffusa känslor och funderingar. Förstår vad det
är som skaver, vad som inte känns rätt, vad som är orättvist.
Läser sedan upp det för andra. Ser gemensamma problem, hittar
gemensamma lösningar. Känner igen andra i sig själv. Utifrån det
går det att skapa ett sammanhang där man kan kämpa för sina
intressen, ändra sina arbetsvillkor. Idag beskrivs ofta allt från
arbetslöshet till dåliga arbetsvillkor som individuella problem.
Arbetarlitteraturen bryter mot det perspektivet och skildrar
kollektiva problem och kollektiva lösningar.
I en
lyckad cirkel skapas det ett sammanhang för att diskutera klass,
arbete och skrivande. Med rätt personkemi får ni som deltar
skrivande vänner för livet. Det kan vara ett sätt att börja läsa
mer. När man arbetar med textrespons övar man sig också på att
läsa med ett kritiskt öga.
Skriv-
och läsövningarna är alltid förslag: ta gärna andra, men utgå
från arbetarlitteratur så att klasslitteratur på ett naturligt
sätt hamnar i fokus. Det är svårt att prata om klass och det kan
vara en utmaning att skapa en miljö där det är välkommet och
efterfrågat.
Om
skrivövningarna ska läsas upp, redovisas fritt eller om man helt
enkelt går vidare är upp till er som skriver tillsammans att känna
av, men målsättningen i en cirkel är att ni mot slutet ska dela
era texter och ge respons. Sänk trösklarna, hjälp varandra över
dem. Det viktigaste i en skrivarcirkel är att skriva, inte att det
ska vara perfekt från början.
I
cirklar och kurser som jag håller pratar jag på svenska men
arbetarlitteratur om Sverige idag kan skrivas på fler språk än
svenska. Flykt från ett hemland och diskriminering är idag en
klasserfarenhet som allt fler i vårt land delar. Det måste vara
möjligt att delta även för den som inte är bekväm med att skriva
på svenska. Annars får vi en väldigt blek litteratur. I de flesta
fall kan övningarna skrivas på det språk som deltagaren behagar.
Men för att få textrespons måste en text naturligtvis skrivas på
ett språk som läsaren förstår. En utmärkt språkövning är att
tillsammans översätta texter, att hitta rätt ord, att se varje ord
som om det vore första gången man träffade på det är givande för
alla inblandade.
Cirkeln
är på sex träffar, men om ni tycker hemuppgiften att skriva en
novell till sista gången är för stor så lägg till en extra träff
där ni skriver tillsammans mellan femte och sjätte träffen.
Henrik
Johansson är skrivpedagog och författare till studiehandledningen
Skriv om klass.
måndag 10 april 2017
Intervju med Arbete och politik
Till senaste numret av
Livsmedelsarbetarnas tidning Mål & Medel har jag med en artikel
om podcasten Arbete och Politik (länk:
https://soundcloud.com/arbete-och-politik/
). Artikeln kan man läsa här. Av utrymmesskäl finns inte hela min
intervju med Stellan Elebro och Simon Andersson med i tidningen så
jag publicerar den här på bloggen istället.
God läsning!
/Henrik
/Henrik
Vilka är ni? Varför startade ni en
podd? Hur går man rent praktiskt tillväga om man vill starta en
podd?
Stellan:
Jag hade velat skapa en pod i flera år.
Då jag fick lite semesterersättning utbetalad som jag inte tagit ut
när jag bytte jobb så fick jag plötsligt ett ekonomiskt läge att
köpa nya dator, mick och lite grejer. När jag väl hade de grejerna
så kom jag på att Simon satt i södra Sverige och på den vägen är
det. Tidigt kom Malin på tal också som nyss joinat. I grunden är
det enkelt men åtminstone jag är ju audioativ idiot så det är en
studiecirkel varenda gång för att klippa och mixa och så vidare.
Men har man viljan så är det inga svårigheter. Finns bra guider
online.
Ni hittar hopp och goda exempel utanför
de stora traditionella politiska arenorna, hos idrottsrörelsen,
hembygdsföreningar och jaktlag – vad kan arbetarrörelsen lära
sig där?
Stellan:
Framförallt det praktiska fokuset,
välkomnandet, att arbeta och enas kring praktiska lösningar på
problem och slutligen, och kanske det viktigaste, den lokala
förankringen. Det är delar jag tycker dagens arbetarrörelse har
tappat, både inom det fackliga och politiska. Och så länge som vi
inte vänder trenden med fler aktiva fackklubbar och t.e.x.
s-föreningar som på allvar arbetar i kvarteren – detta såklart i
samklang med en demokratisering - så är föreningarna överlägsna
strukturer för att nå grannar, arbetskompisar och nå ut med sitt
budskap. Fler föreningar än politiska projekt upplever jag idag kan
genomföra progressiva förändringar, och då framförallt, att
förankra dessa och nå ut med dem. Det är inte små vänstergrupper
som räddar skolor precis. Slutligen så är föreningar i regel bra
på ekonomi på ett sätt som annars bara återfinns inom fackliga
sfären. Allt under 50 000 kronor är fan kaffepengar.
Simon:
Jag tror partipolitiken har stagnerat,
man väljer ett lag och heja på men det blir aldrig något konkret.
Politik har blivit någon sorts förvaltning för tjänstemän. I
föreningslivet är det en annan anda, man organiserar sig för ett
konkret syfte. Och är välkomnande till nytt folk, man lär sig på
vägen.
Framtiden tillhör dem som vågar ta
politik på allvar, säger ni – kan ni utveckla det? Varför?
Stellan:
Varför? Ja för egen del för att jag
är direkt berörd av det. En devis som ”det personliga är
politiskt” är förbannat uttjatad och dränkt i flosklerna och
konstiga teorier men det är ju precis så det är. Sämre pension,
tidigare pensionering, risk för automatiseringens konsekvenser,
sviktande löneutveckling, på gränsen till ”relativ fattigdom”,
väntar kids med mera. Det är ju för fan allvar. Tar man det inte
på allvar så ska man inte pyssla med politik överhuvudtaget. Det
handlar för fan i grunden om våra liv.
Simon:
Jag avskyr den här distansen folk har
idag. Av att ingenting betyder något, och den som visar att den blir
berörd är någon man skrattar åt. Tycker de här åren av att
politiker håller på att umgås privat och minglar runt visar att de
inte förstår verkligheten för vanligt folk. Att man inte tar
konflikterna i samhället på allvar. Tror det är förklaringen till
att högerpopulisterna går framåt, om inte arbetarrörelsen kan
visa att vi tar politik på allvar tror jag vi är förlorade. Tror
det här rosévinsminglet är som Titanic, och om man inte står
utanför kommer man sjunka med det.
Hur kan kulturen bli ett vapen för
arbetarklassen?
Stellan:
Den kan bli ett vapen för
arbetarklassen igen när vi använder den för att delvis förklara
för oss själva hur det ser ut, lär oss gräva där vi står,
delvis använder den för att förädla våra kunskaper, bilda oss
och våga uttrycka oss. Det blir en farkost för oss att ständigt
bli bättre och stoltare över vilka vi är. Det här skedde med stor
effektivitet förr, i den unika arbetarlitteraturen. Idag måste vi
hitta något liknande som kan bli populärt och hjälpa oss få en
kulturell röst. En kulturpolitik som helt enkelt störtar den
rådande kulturella ordningen. Det är första steget att återta
berättelsen om samhället och alltså det första steget också för
att förändra det. Just nu är jag dock övertygad om att
arbetarkulturen är typ Sveriges enda riktiga undergroundkultur. Fy
fan vad ohippt det är. Det är bröd och skådespel för hela
slanten.
Simon:
Jag tror vi måste skapa vår egen
kultur. Jag tycker att folk ska starta poddar och skriva böcker.
Idag så behövs det inga dyra grejer utan det är bara att köra. De
stora tidningarna och TV kommer aldrig ta upp det som vi vill prata
om på våra villkor. Vi måste göra det själva.
Ni har en fot i nordvästra Skåne och
en i Västerbotten – vad är det för likheter och skillnader?
Stellan:
Likheterna känner jag inte till. Men.
Jag ville gärna ha västerbottningar i podden för att filtrera
nyheterna då politiska situationen i Västerbotten är ganska unik i
Sverige med stark politisk prägel, folkrörelser och typ, sista
asterixbyn i folkhemmet. Skåne har jag inte ens besökt i övrigt.
Berätta gärna om ert fokus på
glesbygden.
Stellan:
Det handlar väl mycket om att jag är
mycket kritisk till den strukturpolitik som förs i Sverige med
världsunik fokus på urbaniseringen. Det är grunden för mycket av
de ekonomiska och sociala problemen i samhället. Sedan flera år i
Göteborg och Stockholm på fjärdehandskontrakt, skitjobb och sett
först hand hur integrationen gått åt helvete så är jag
fullständigt övertygad om att arbetarklassen skulle ha det bättre
och kan organisera samhället bättre med större fokus på hela
Sveriges överlevnad i mindre enheter. Motorn i allt det här eländet
är såklart bostadspolitiken. Men mina erfarenheter både från
bruksort och förort pekar på att de båda bör alliera sig i så
hög grad det går men att, den generella, gemenskapen är betydligt
högre på mindre orter. Och fackförbund likväl som politiska
aktörer vilar just på det, gemenskap.
Nationalismen har blivit mer attraktiv
även för arbetarklassen – vad tror ni det beror på och hur kan
den utvecklingen stoppas?
Stellan:
Jag ser det lite som en självklart
konsekvens av att kapitalet blivit så globalt så att
nationalstater, fackförbund eller ens internationella politiken
knappt kan beskatta den eller ta kontroll över de internationella
kapitalströmningarna. En så pass häftig globalisering kommer i ett
första skede inte mötas av att vi internationaliserar oss, utan att
vi försöker rädda det som räddas kan genom våra nationalstater.
Det här med invandringen är bara en scapegoat anser jag för
människor som länge stött på dessa negativa effekter av
globaliseringen. Någonstans måste en förklaringsmodell komma som
är enkelt att förstå när arbetarrörelsen varit ytterst
vacklande, eller vag, i att förklara vad som skett. Minns ni första
Sällskapsresan? Där smugglar en företagsägare 10 000 kronor i ett
paket Wasabröd till Mallorca, idag talar vi om miljarder som rör
sig över gränsen och som aldrig kommer folket till godo. Det här
är den stora utmaningen för arbetarrörelsen – hur kan vi skapa
en progressiv globalism, eller om inte det går, återgå till en
progressiv välfärdsstat som helt sonika får räkna om i budgeten
och ta bort mängder med kapital från alla inkomststaplar helt
enkelt för att de inte kan garanteras vara kvar i landet ens om fem
sekunder. Politik är att ha kontroll över den där kranen med
kapital.
När ni pratar om Försäkringskassans
säger ni att socialpolitiken har blivit snedvridning. Ett exempel är
att man ses som kund istället för medborgare.
Vad är det för fel på dagens
socialpolitik och hur borde den se ut?
Stellan:
Jag är ingen expert på det här men
vi kan konstatera att det behövs en stark välfärdsreform här. Vi
måste behandla arbetslöshet ur en strukturell synvinkel och
skattebetalare ska ha rätt till ett vettigt skyddsnät. Hur många
miljarder var det nu igen som ligger och skräpar, över 300.
Arbetsgivaravgifter som är öronmärkta för socialpolitik men som
bara ligger där. De ska gå till folk som är sjuka, så de kan bli
friska. Det här ingen raketforskning.
Simon:
För mig är det mycket en känsla av
att det som var till för att hjälpa oss nu används för att
uppfostra oss. Ingen som har haft kontakt med Försäkringskassan kan
uppleva att det är ju vi som betalar deras lön. För att hjälpa
när vi blir sjuka eller skadar oss. Hade jag fått bestämma så
hade Försäkringskassan och socialen ringt upp alla som är
berättigade till bidrag och hjälpt dom hämta ut pengarna. Det är
ju för fan inte välgörenhet utan våra pengar från början.
tisdag 14 februari 2017
Finnjävlar
Från skam till stolthet över sin härkomst
Kristian Borg (redaktör) Finnjävlar, Verbal förlag 2016.Finnjävlar är en antologi om Sveriges äldsta minoritetsfolk. Texterna har en stor bredd, allt från renodlad skönlitteratur, som en bit ur Eija Hetekivi Olssons roman Ingenbarnsland, till en utdrag ur en etnologisk studie av Marja Ågren. Många av bidragen handlar om att växa upp som sverigefinne och tar då upp föräldrarnas flytt och vilka fördomar de möttes av. Skribenten har ofta gjort såväl en klassresa som att själv gå från skam till stolthet över sin härkomst. Med Lina Puranens ord:
”Jag tänker på när jag var 13 år och satt på tunnelbanan och bad min mamma att inte prata finska med mig för att jag skämdes. Jag tänker på att jag inte känner så längre utan att jag är stolt och att min finska är något av det finaste jag har.”
Klass är ett naturligt tema då sverigefinnarna är så stark förknippade med arbetarklassen. Totalt 332 000 personer emigrerade från Finland till Sverige under åren 1960-1980. De flesta av dem arbetskraftsinvandrare. För min egen del är det intressant och lärande läsning, men för många sverigefinnar tror jag det är årets viktigaste bok.
Recenserad i Mål & Medel.
Finnjävlar på Bokus och Adlibris
fredag 10 februari 2017
Wage Slaves - Daria Bogdanska
Recension/kulturspalt till Mål & Medel.
När Daria Bogdanska hade skickat Wage
Slaves till tryckeriet skrev hon:
”Det här är något jag drömt om i 20 år och jag trodde aldrig riktigt det skulle hända. Det fanns alltid andra som var smartare/tecknade bättre/ hade bättre självförtroende/och gjorde saker bättre än mig och jag trodde aldrig jag skulle bli så bra som dem. Det här gäller allt, teckning, musik, skrivande. Och det är ingen tillfällighet att det tog alla de här åren för mig att tro på mig själv. Det är en fråga om klass. Arbetarklass- och outbildade ungar tvivlar ofta på sig själva och är rädda att ta plats. Så idag är jag glad. Det är stort för mig. Till slut är jag färdig med min bok och det kan ingen ta ifrån mig.”
”Det här är något jag drömt om i 20 år och jag trodde aldrig riktigt det skulle hända. Det fanns alltid andra som var smartare/tecknade bättre/ hade bättre självförtroende/och gjorde saker bättre än mig och jag trodde aldrig jag skulle bli så bra som dem. Det här gäller allt, teckning, musik, skrivande. Och det är ingen tillfällighet att det tog alla de här åren för mig att tro på mig själv. Det är en fråga om klass. Arbetarklass- och outbildade ungar tvivlar ofta på sig själva och är rädda att ta plats. Så idag är jag glad. Det är stort för mig. Till slut är jag färdig med min bok och det kan ingen ta ifrån mig.”
Bogdanska är en ovanlig bokdebutant.
Hon beskriver sin vardag som papperslös arbetare på en av många
restauranger som drivs med hjälp av svart arbetskraft. Wage Slaves
börjar med att hon anländer till Sverige från Polen för att börja
på en serieskola i Malmö och dessutom har hon en kille i Nyköping.
Hon fastnar snart i en tuff situation: utan personnummer vill ingen
anställa henne, och eftersom hon inte har ett jobb får hon inget
personnummer.
Lösningen blir svartjobb och billigt boende. Arbetskamraterna får lön efter hudfärg, ett modernt apartheidsystem. Svenskarna får mest betalt och längst ner hamnar arbetarna från Bangladesh som också är beroende av chefen för sina bostäder. Arbetet är hårt och nätterna sena. Daria spenderar sina dagar på serieskolan och kvällarna på restaurangen men hinner trots det skaffa sig en hel del vänner genom punken. Hon finner en gemenskap som hon har nytta av när hon behöver stöd och ny bostad. Dessutom träffar hon en kille vilket kunde varit perfekt om hon inte redan haft en annan. Osäkerheten på arbetsmarknaden skapar ett osäkert liv och situationen på jobbet är så orättvis att hon bestämmer sig för att försöka göra något åt den.
Men facklig kamp är inte lätt för den
som är papperslös och hon hamnar i SAC, det enda facket som då tog
emot papperslösa arbetare. Att organisera arbetskamraterna visar sig
vara svårt. Till stor del för att arbetskraften inte bara är
beroende av krögaren för sin lön utan också för sina bostäder
och sina uppehållstillstånd. En facklig organisering för de
papperslösa måste av nödvändighet arbeta med deras
helhetssituation för att bryta livegenskapen. Men utan att säga för
mycket så slutar konflikterna med arbetsgivaren som det ofta gör i
verkligheten: i gråzonen mellan seger och nederlag. Och det
viktigaste kanske inte är det omedelbara resultatet utan vilken
grund som läggs för framtida organisering.
Bara med tanke på bokutgivningen vore
det lätt att förstå om Bogdanska presenterade sig som en orädd
hjälte. Men hon är mån om att inte bidra med material till den
liberala favoritsagan om klassresan. Även om hon i bokens epilog har
tagit sig från restaurangen så finns hennes hjärta kvar hos dem
som fortfarande jobbar där.
Henrik Johansson
Henrik Johansson
SERIEALBUM.Daria Bogdanska, Wage Slaves, Galago, 2016.
onsdag 24 augusti 2016
Fel angiven författare till Till en steglitsa
I samband med att jag läste litteraturvetenskap för några år sedan tog jag på mig att göra en analys av sonetten Till en steglitsa. I arbetet med det kom jag fram till att fel författare står angiven i kurslitteraturen. Och eftersom den uppgiften fortsätter spridas i landet så publicerar jag nu vad jag kommit fram till. Ja, och så har jag dessutom skriven en essä om steglitser i barockkonsten till tidskriften Poros.
I Texter från Sapfo till
Strindberg står det angivet att dikten
skrevs av Sor Juana Inéz de la Cruz (1651-1695) men den uppgiften har visat sig vara felaktig.
Den
som första gången tillskrev Sor Juana ”Till en steglitsa” var
Manuel Toussaint som 1926 gav ut Poemas
Inéditos, Desconocidos o Muy Raros de Sor Juana
och sedan dess har dikten spridits i hennes namn1.
Toussaint fann dikten i ett ”manuscritto anónimo” – ett
anonymt manuskript, och tillskrev Sor Juana dikten på grund av de
retoriska likheterna med hennes poesi men lade till att uppgiften
skulle tas ”con toda cautela” – med största försiktighet2.
Den som motsäger att Sor Juana är författaren är Alfonso Méndez
Plancarte, som sammanställt Obras Completas
de Sor Juana Inés de la Cruz i fyra band.
Han är min ursprungliga källa och har ett övertygande argument:
att ”Soneto a un jilguerillo” skrevs av Juan Pérez de Montalván
(1602-1638) och publicerades i Para todos
1632 (nitton år innan Sor Juana föddes). Hos googlebooks finns Para
todos digitaliserad och där finns dikten
med, men inte som eget verk med egen rubrik, utan som avslutning av
en text som heter ”Al Cabo de los Años mil”(se Bilaga 1)3.
Texten är i sin tur en av sju, var och en motsvarar en av sju dagar
i en vecka. ”Till en steglitsa” avslutar dag två.
Är någon intresserad av att läsa hela uppsatsen så kan jag skicka den. Mejla mig i så fall.
Till en steglitsa finns översatt till svenska i Lars Söderbergs språkdräkt och finns att läsa här.
Originalet:
Soneto
a un jilguerillo
Cítara
de carmín que amaneciste
trinando endechas a tu amada esposa
y, paciéndole el ámbar a la rosa,
el pico de oro, de coral teñiste;
trinando endechas a tu amada esposa
y, paciéndole el ámbar a la rosa,
el pico de oro, de coral teñiste;
dulce jilguero, pajarito triste,
que apenas el aurora viste hermosa
cuando el tono primero de una glosa
la muerte hallaste y el compás perdiste:
que apenas el aurora viste hermosa
cuando el tono primero de una glosa
la muerte hallaste y el compás perdiste:
no hay en la vida, no, segura suerte;
tu misma voz al cazador convida
para que el golpe cuando tire acierte.
tu misma voz al cazador convida
para que el golpe cuando tire acierte.
¡Oh
fortuna buscada aunque temida!
¿Quién pensara que cómplice en tu muerte
fuera, por no callar, tu propia vida?
¿Quién pensara que cómplice en tu muerte
fuera, por no callar, tu propia vida?
Skärmklipp
från Pérez de Montalván, Juan, Para
todos. Exemplos morales humanos y divinos,
Barcelona, 1656. Hämtad från
http://books.google.se/books?id=y1wzbvSrMiAC&dq=Juan+P%C3%A9rez+de+Montalb%C3%A1n+para+todos&hl=sv&source=gbs_navlinks_s
2014-05-27
1Méndez
Plancarte, Alfonso, ”Introducción” i Obras Completas de Sor
Juana Inés de la Cruz I, Lírica Personal,
Juana Inés de la Cruz (författare), Méndez
Plancarte, Alfonso (red.), Mexico City, 1995 (1951), s. LXVIII.
3Pérez
de Montalván, Juan, Para todos.
Exemplos morales humanos y divinos,
Barcelona, 1656, s. 167 i pdf. Hämtad från
http://books.google.se/books?id=y1wzbvSrMiAC&dq=Juan+P%C3%A9rez+de+Montalb%C3%A1n+para+todos&hl=sv&source=gbs_navlinks_s
2014-05-27
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)